تحولات یمن و پاکستان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 14 آذر 1394
بازدید : 155
نویسنده : جاذبه وب

دیدگاه شخصیت های شیعه و سنی پاکستان در باره تحولات یمن

اظهارات رهبران احزاب مختلف پاکستان در نشست مشترک پارلمان  پاکستان در خصوص بحران یمن
-       جلسه مشترک مجالس ملی وسنای پاکستان دوشنبه گذشته 17/ 1/ 94 آغاز شد و تا روز جمعه مورخ 21/ 1/ 94 بمدت 5 روز ادامه پیدا کرد. نمایندگان هر دو مجالس دولت پاکستان در این نشست مشترک گفتند: پاکستان در بحران یمن بیطرف بوده ونقش میانجیگرانه ایفاء نماید و از همکاری با یک طرف درگیری و ایفای نقش جانبدارنه (در حمایت از عربستان) خودداری نماید. آنها گفتند : دولت نواز شریف باید پارلمان را درخصوص معامله و توافق حاصله با عربستان  دراین رابطه چنانچه اتفاق افتاده است نمایندگان ملت راآگاه ساخته که با چقدر کمک مالی اینکار صورت گرفته است.
 فضل الرحمان رئیس جمعیت علمای اسلام پاکستان گفت: آمریکا این جنگ را برجهان اسلام تحمیل کرده است. جنگ یمن هرگز یک جنگ فرقه ای و یا جنگ غیرمستقیم بین ایران و عربستان سعودی نیست. وی گفت: دولت ایران هیچگاه حمایت و سرپرستی از شورشیان حوثی یمن اعتراف نکرده است. وی افزود: جهان اسلام در اوضاع کنونی ازپاکستان توقع داشته که دراین موقع حساس موضع جانبدارانه بسود هیج یک از طرفین نگیرد، وی گفت: همکاری با عربستان در اوضاع کنونی برای خواباندن آتش جنگ  اقدام مشروع است اما دولت پاکستان در این زمینه پارلمان این کشور را آگاه سازد. وی از دولت پاکستان نیز خواست جزئیات اقدامات خود برای حل بحران یمن را باید به اطلاع نمایندگان پارلمان برساند. 
آقای اعتزاز احسن، سناتور و یکی از رهبران حزب مردم پاکستان رئیس جناح مخالف دولت در مجلس سنای پاکستان درنشست مشترک پارلمان گفت: اظهارات رسمی خواجه آصف وزیر دفاع درخصوص بحران یمن، خیلی مبهم است. باید واقعیت اصلی بیان و اولویتهای دولت نواز درخصوص عربستان سعودی در نشست پارلمان ارایه شود. وی افزود: ذوالفقار علی بوتو بنیانگذار حزب مردم پاکستان در 12 روز از 44 کشور اسلامی دیدن کرد و سپس کنفرانس سران اسلامی در شهر لاهور پاکستان برگزار نمود تا مسایل جهان اسلام بررسی و حل شود وی گفت: نوازشریف نخست وزیر پاکستان باید به کشورهای اسلامی سفر کند و  نشستی با سفرای کشورهای اسلامی مستقر در پاکستان نیز تشکیل دهد. اعتزاز احسن افزود: باید مطمین شویم که آیا عربستان سعودی در آینده با احداث خط انتقال گاز ایران به پاکستان مخالفت می کند یا خیر؟
 اعتزاز احسن که از رهبران حزب مردم پاکستان است، افزود: وزیر دفاع پاکستان باید اینرا مشخص سازد که در منازعه بین عربستان و یمن  او با حاکمان عربستان سعودی چه نوع گفتگوی انجام داده است اگر عربستان دراین گفتگو درخواست اعزام نیروهای زمینی، دریایی و هوایی پاکستان کرده است، جزئیات و چارچوب این پیشنهاد و توافقات چیست؟ 
 آقای شاه محمود قریشی معاون تحریک انصاف پاکستان در نشست مشترک پارلمان گفت: دولت پاکستان در اتخاذ تصمیم برای اعزام ارتش پاکستان به عربستان عجولانه عمل نکند و این کشور سعی کند نقش صلح جویانه و آشتی بین عربستان سعودی و یمن ایفاء نماید. شاه محمود قریشی در پارلمان پاکستان این سئوال مطرح کرد: آیا حملات هوایی (عربستان و ائتلاف کشورهای عربی) به یمن با اجازه سازمان ملل صورت گرفته یا خیر؟ وی تاکید کرد: پاکستان نمیتواند ضمن صرفنظر و چشم پوشی  از منشور سازمان ملل متحد عمل کند. بنابراین ضروری است وزیر دفاع پاکستان در پارلمان مشخص کند که در مذاکرات با مقامات عربستان سعودی چه نوع توافق و گفتگو صورت گرفته است. شاه محمود قریشی تاکید کرد: روابط مسالمت آمیز با ایران، نیاز و ضرورت پاکستان است. وی افزود: در حل مسایل با دولت نوازشریف  و تشکیل کمیسیون قضایی برای تحقیقات تقلب انتخاباتی 2013،  نمایندگان حزب مردم که از دوستان ما هستند، نقش موثر و مثبت ایفاء کردند.
  فاروق ستار از رهبران ام.کیو.ام (جنبش متحده قومی مهاجر پاکستان ) در نشست مشترک پارلمان پاکستان گفت: موضوع یمن مرتبط با دو کشور مستقل اسلامی است و این جنگ می تواند جهان را بسمت جنگ جهانی سوم سوق بدهد. وی تاکید کرد: دولت پاکستان باید با دقت در این زمینه (بحران یمن) بررسی و سپس تصمیم  اتخاذ کند. فاروق ستار تاکید کرد: دولت نوازشریف همزمان با مدنظر داشتن امنیت عربستان باید درخصوص امنیت یمن بعنوان یک کشور اسلامی دیگر هم اینگونه ملاحظات داشته باشته باشد و اقدام نماید. 
محمود خان اشک زهی رئیس حزب پختونخواه ملی مردمی‌گفت: رهبران و فرستادگان عربستان سعودی، ترکیه و ایران از پاکستان دیدن می کنند و بهتر است آنها را دعوت کنیم تا درخصوص موضوع یمن در نشست مشترک پارلمان پاکستان اظهار نظر و سخنرانی کنند.
 ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان در پاسخ به این اظهارات گفت: قانون پاکستان اجازه اینکار نمی دهد و مناسب خواهد بود مهمانان خارجی در نشست کمیته های پارلمانی مربوطه برای اظهار نظر درخصوص یمن دعوت شوند.
روزنامه اکسپرس- اسلام آباد
عمران خان گفت: خواجه آصف وزیر دفاع با اظهارات تند مرا خوار نکرده بلکه شخصیت  اصلی خود را بنمایش گذاشته است.
-        عمران خان رئیس تحریک انصاف پاکستان گفت: ما خواهان گوش کردن واقعیات و جزئیات اصلی از زبان آقای نوازشریف نخست وزیر پاکستان درخصوص بحران یمن هستیم. عمران خان گفت: بیم این می رود نوازشریف برای حفظ منافع تجاری واقتصادی خود (درعربستان) ملت پاکستان را با مشکل روبرو سازد و اگر پاکستان در ماجراجویی (یمن) شریک شود،  آتش جنگ از آن کشور تا پاکستان خواهد رسید. وی گفت: سعودیها برادر ما هستند و ایران کشور همسایه ما است. پاکستان نمیتواند با طرفداری از یکطرف دعوی (عربستان) نقش میانجیگرانه ایفاء نماید. 
روزنامه نوای وقت و روزنامه  دان اسلام آباد
اظهارات رسمی وزیر دفاع پاکستان در نشست مشترک پارلمان پاکستان درخصوص بحران یمن
-       خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان در نشست مشترک پارلمان پاکستان گفت: عربستان سعودی از پاکستان درخواست همکاری نظامی  اعم از واحد های زمینی، هوایی و دریایی کرده است و پارلمان پاکستان در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. وی گفت: درصورتیکه نیاز باشد، پاکستان از عربستان سعودی دفاع خواهد کرد و دولت کنونی پاکستان براساس خواست و تمایل مردم پاکستان عمل می کند. وی در بیانیه رسمی درخصوص بحران یمن در پارلمان پاکستان گفت: بحران یمن در منطقه و پاکستان اثرات عمیق خواهد داشت. خواجه آصف گفت: هرگونه تصمیم درخصوص پاسخ به درخواست عربستان سعودی در پارلمان پاکستان اتخاذ خواهد شد. وزیر دفاع پاکستان با محکوم کردن اقدامات عوامل غیردولتی در یمن، گفت: درصورتیکه خطری برای تمامیت ارضی واستقلال عربستان سعودی بوجود آید، پاکستان پاسخ سخت به آن خواهد داد. وزیر دفاع پاکستان برضرورت حل مسالمت آمیز مسئله یمن تاکید کرد و گفت: درحال حاضر امت اسلامی نیاز به وحدت  و یکپارچگی کامل دارد.
 خواجه آصف افزود: عربستان سعودی از ارتش پاکستان، جنگنده های هوایی و کشتی های جنگی این کشور را خواستارشده است. وی افزود: دولت پاکستان برای خروج پاکستانیهای مقیم یمن گام برداشته است. وی گفت: عربستان سعودی نیازهای خود را بیان کرده اما دولت پاکستان فراتر از پارلمان هیچگونه تصمیم اتخاذ نمی کند. وی گفت: هیچ کشور جهان در مبارزه با تروریسم با پاکستان همکاری نکرده است.
روزنامه جنگ- اسلام آباد
نشست بلندپایه سیاسی و نظامی پاکستان به ریاست نوازشریف
-        نوازشریف نخست وزیر پاکستان در نشست بلندپایه سیاسی و نظامی گفت: خواهان حل مسالمت آمیز مسئله یمن است و بدون مشورت با پارلمان پاکستان ، دولت این کشور هیچگونه تصمیم درخصوص یمن اتخاذ نخواهد کرد. در این نشست اوضاع کنونی یمن، روابط پاکستان و عربستان سعودی و امور امنیتی پاکستان مورد بررسی قرار گرفتند. نوازشریف دراین اجلاس تاکید کرد بدون جلب رضایت و اعتماد پارلمان پاکستان، هیچگونه تصمیم درخصوص یمن اتخاذ نمی کند. قرار شد نوازشریف پس از مشورت با  مقامات ارشد نظامی پاکستان،  درخصوص اوضاع خاورمیانه، پارلمان پاکستان را آگاه  سازد و اعتماد پارلمان را جلب نماید. نوازشریف در این نشست بلندپایه سیاسی و نظامی گفت: پاکستان در زمان مشکل درکنار عربستان سعودی خواهد ایستاد. سخنگوی نخست وزیر پاکستان نیز درخصوص این اجلاس گفت: در نشست بلندپایه سیاسی نظامی پاکستان فرماندهان نیروهای سه گانه ارتش (زمینی، دریایی و هوایی)، خواجه آصف وزیر دفاع، اسحاق دار وزیر دارایی، سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر در امور خارجه و امنیت ملی پاکستان، طارق فاطمی مشاور ویژه نخست وزیر پاکستان در امور خارجه، اعزاز چودری معاون وزارت خارجه حضور داشتند. در این اجلاس اوضاع خاورمیانه و وضعیت کنونی یمن مورد بررسی قرار گرفت و درخصوص استراتژی پاکستان دراین باره تبادل نظر شد. منابع خبری می گویند نوازشریف نتایج سفر خود به ترکیه به اطلاع حاضران این نشست رساند و گفت: در اوضاع کنونی هیچگونه تصمیم بالاتر از پارلمان و منافع ملی اتخاذ نمی شود. وی تاکید کرد دولت پاکستان با جلب اعتماد ملت این کشور و رهبران سیاسی پاکستان درخصوص این موضوع (یمن) تصمیم گیری خواهد کرد و درصدد است تا راه حل مسالمت آمیز مسئله یمن بدست آید. در این نشست همچنین تصمیم اتخاذ شد نوازشریف پس از مشورت، پارلمان پاکستان را درخصوص یمن و تصمیمات دولتش برای حل مسئله یمن آگاه سازد. نوازشریف در این نشست درخصوص تخلیه وخروج اتباع پاکستانیهای مقیم یمن،  اظهاراطمینان  کرد.
آتش بس در یمن و اتخاذ بیطرفی از سوی پارلمان پاکستان
پارلمان پاکستان سرانجام روز گذشته 21/1/94 و در پنجمین روز نشست بررسی مساله یمن برای اتخاذ تصمیم نهایی این کشور در قبال این بحران،  ضمن تصویب قطعنامه پایانی شامل 12 بند، اعلام کرد که جنگ یمن باید متوقف شود و پاکستان باید موضع بیطرف در قبال این بحران اتخاذ کند.
در این قطعنامه، هیچ اشاره ای به درخواست عربستان سعودی از پاکستان برای پیوستن به حمله به یمن نشده است که این حاکی از مخالفت پارلمان با ورود پاکستان به این جنگ است. در طول جلسات رسیدگی به مساله یمن، بسیاری از نمایندگان ارشد و چهره های سرشناس پاکستان از جمله عمران خان رهبر اصلی ترین حزب مخالف دولت، مشاهد حسین، شیرین مزاری و بسیاری دیگر از نمایندگان به صراحت با مشارکت پاکستان در جنگ یمن مخالفت کردند. نمایندگان مجلس ملی و سنای پاکستان که با تشکیل جلسه مشترک، از روز دوشنبه هفته جاری تا امروز مشغول بررسی مساله یمن بودند، در این قطعنامه با ابراز نگرانی از وخامت اوضاع انسانی در یمن و تاثیر آن بر صلح وثبات منطقه، تاکید شده است که پاکستان باید از هرگونه اقدام برای ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم یمن حمایت کند.
در بند سوم این قطعنامه تاکید شده است که گروه های یمنی باید برای حل صلح آمیز اختلافات خود،به مذاکره بپردازند.
در ششمین بند قطعنامه پارلمان پاکستان، بر ضرورت حمایت از تلاش های منطقه ای و بین المللی برای بازگرداندن صلح و ثبات به یمن و نیز تلاش دولت اسلام آباد برای یافتن یک راه حل صلح آمیز برای این بحران با همکاری سران و رهبران کشورهای مسلمان و تلاش برای تقویت وحدت جهان اسلام تاکید شده است. نمایندگان پارلمان پاکستان در بند هشت این قطعنامه تاکید کرده اند که دولت اسلام آباد باید در قبال جنگ یمن موضع بیطرفانه اتخاذ کند تا بتواند نقش دیپلماتیک موثر در پایان دادن به این بحران ایفا کند. در نهمین بند این قطعنامه، بر ضرورت تشدید تلاش های جهان اسلام و جامعه بین الملل برای ایجاد صلح در یمن تاکید شده است. در عین حال، بخشی از این قطعنامه، بر ضرورت حمایت بی قید و شرط پاکستان از عربستان سعودی تاکید دارد. براساس این قطعنامه، درصورت هرگونه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عربستان سعودی و هرگونه تهدید اماکن مقدس در این کشور، پاکستان در کنار عربستان و مردم این کشور قرار خواهد گرفت. این قطعنامه همچنین تاکید دارد که پاکستان باید همکاری و دوستی خود را با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تمام کشورهای منطقه در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم تقویت کند. پارلمان پاکستان در این قطعنامه، دولت این کشور را موظف کرده است که از سازمان ملل و سازمان همکاری های کشورهای اسلامی(oic) خواستار ایجاد آتش بس فوری در یمن شود.
دولت پاکستان اعلام کرده است که خود را متعهد به دنباله روی از تصمیم مجلس می داند و اکنون باید دید آیا این دولت تا چه حد به عهد خود وفا خواهد کرد.
نکته قابل توجه درباره صدور قطعنامه های این چنینی از سوی پارلمان پاکستان است که این قطعنامه ها برای دولت الزام آور نیست و دولت می تواند بدون توجه به آن، تصمیم بگیرد. اما دولت پاکستان در روزهای اخیر بارها اعلام کرده و متعهد شده است که به تصمیم پارلمان درباه مساله یمن احترام خواهد گذاشت اگرچه بسیاری از رسانه های پاکستان نوشته اند که اعتبار چندانی به عملی شدن این تعهد دولت نیست. روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به اسلام آباد و گفت و گو با عالی ترین مقامات دولتی، ارتش و پارلمانی این کشور، با ارائه یک طرح چهار ماده ای شامل، آتش بس در یمن، ارسال کمک های انسان دوستانه به این کشور، انجام گفت و گو میان گروه های یمنی و تشکیل دولت فراگیر و تامین کننده منافع همه مردم و گروه های یمن، مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران را با هرگونه دخالت خارجی در یمن اعلام کرد.
 دولت به تصمیم نمایندگان درباره یمن احترام بگذارد : رییس مجلس ملی پاکستان
رییس مجلس ملی پاکستان که ریاست پنج روز جلسات مشترک مجلس ملی و مجلس سنا را برعهده داشت، تصریح کرد که دولت اسلام آباد باید به تصمیم نمایندگان درباره مساله یمن احترام بگذارد.
ایاز صادق روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: نمایندگان مجلس ملی و سنا سعی کرده اند بهترین تصمیم را برای موضع گیری دولت در قبال مساله یمن اتخاذ کنند.وی با اشاره به اینکه نظر جلسه مشترک پارلمان این است که بحران یمن باید از طریق صلح آمیز حل شود و جنگ در این کشور باید متوقف شود، خواستار توجه دولت اسلام آباد به این مهم شد.
نمایندگان مجالس ملی و سنای پاکستان روز جمعه و در پنجمین روز بررسی مساله یمن برای اتخاذ تصمیم نهایی این کشور در قبال این بحران، با زدن دست رد به سینه عربستان، ضمن تصویب قطعنامه پایانی شامل 12 بند، اعلام کرد که جنگ یمن باید متوقف شود و پاکستان باید موضع بیطرف در قبال این بحران اتخاذ کند.
در این قطعنامه، هیچ اشاره ای به درخواست عربستان سعودی از پاکستان برای پیوستن به حمله به یمن نشده است که این حاکی از مخالفت پارلمان با ورود پاکستان به این جنگ است. در طول جلسات رسیدگی به مساله یمن، بسیاری از نمایندگان ارشد و چهره های سرشناس پاکستان از جمله عمران خان رهبر اصلی ترین حزب مخالف دولت، مشاهد حسین، شیرین مزاری و بسیاری دیگر از نمایندگان به صراحت با مشارکت پاکستان در جنگ یمن مخالفت کردند. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر به اسلام آباد و گفت و گو با عالی ترین مقامات دولتی، ارتش و پارلمانی این کشور، با ارائه یک طرح چهار ماده ای شامل، آتش بس در یمن، ارسال کمک های انسان دوستانه به این کشور، انجام گفت و گو میان گروه های یمنی و تشکیل دولت فراگیر و تامین کننده منافع همه مردم و گروه های یمن، مخالفت صریح جمهوری اسلامی ایران را با هرگونه دخالت خارجی در یمن اعلام کرد. 
مطبوعات پاکستان در انعکاس مطبوعاتی خود اخبار مربوط به سفر آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را بطور نمایان به چاپ رسانده اند.
  
•       حامد علی موسوی رهبر نهضت اجرای فقه جعفری از ایران و عربستان سعودی خواست سیاستهای خود را تغییر دهند. وی افزود: اینها نباید کشورهای اسلامی را به میدان جنگ مبدل کنند.  این برنامه کاری آمریکایی است و حمایت از این کار احمقانه است. موسوی افزود: کشورهای اسلامی باید عاقلانه عمل کرده چون هیچگونه تهدیدی به حرمین شریفین و حمله ای علیه عربستان سعودی و یا ایران نیست. اگر خطری به حرمین شریفین بود همه مسلمانان برای دفاع از آن خواهند ایستاد. این بازی آمریکایی، جنگ اسلامی و تاکتیکی قدیمی است. اگر عربستان در زمان مشکل از پاکستان کمک نموده، ایران نیز در اوضاع وخیم از پاکستان درخواست کمک می کرد.  ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را بطور رسمی شناسائی کرد و در زمان جنگ،  فرآورده های نفتی خود را در اختیار پاکستان گذاشت. مجلس وحدت مسلمین، شورای اتحاد سنی، جمعیت علمای پاکستان گروه نیازی و تحریک سنی پاکستان، وفاق المدارس الشیعه. شورای ملی بصورت یک سویه از اعزام نیروهای ارتش پاکستان برای حمایت عربستان به یمن مخالفت نمودند. در حالیکه  جماعت الدعوه پاکستان، جماعت اهل حدیث و شورای علمای پاکستان از دولت خواستند از عربستان سعودی و دولت قانونی  یمن در مقابل ستیزه جویان دفاع کند. در حالی که مفتی محمد نعیم رئیس مدرسه جامعه نعیمیه و حاجی محمد حنیف رئیس حزب نظام مصطفی از دولت خواستند تصمیم این کار را پس از گرفتن اعتماد پارلمان اتخاذ کند. پرفسور ساجد میر رهبر جماعت اهل حدیث گفت: همه مسلمان باید برای تحفظ مسلمانان یمن و دولت قانونی و مجازی یمن یکی شوند. دولت پاکستان و ارتش پاکستان نباید عربستان را تنها گذارند. طاهر اشرفی رهبر شورای علمای پاکستان گفت: سایر جهان اسلام برای حفاظت حرمین شریفین و عربستان سعودی آماده اند.
 
تحولات داخلی
اکسپرس:
•       نواز شریف نخست وزیر در تماس تلفنی با پادشاه عربستان بار دیگر به وی اطمینان داد، پاکستان از امنیت عربستان دفاع کرده و از عملیات عربستان و کشورهای ائتلاف علیه شورشیان حوثی حمایت کرد. وی افزود: کلیه ی قدرت نظامی برای کمک به عربستان سعودی آماده می باشد.  همچنین وی خواستار همکاری عربستان در بازگردانی شهروندان پاکستانی به وطن خود شد. همچنین براساس دستورات نخست وزیر طرح جامعی برای بازگردانی شهروندان از یمن تشکیل شد. دو فروند هواپیمای دولتی برای این منظور به یمن پرواز خواهد کرد.
•       سید خورشید شاه رهبر جناح مخالف: در هر مشکل همراه عربستان سعودی خواهیم بود. 
•       تحلیل گران در گفتگو با اکسپرس: تصمیم اعزام نیروی نظامی به عربستان خردمندانه نخواهد بود. دیپلمات های پاکستانی نقش خود را در این زمینه ایفا نمایند. نشاط احمد گفت: ارتش ما در حال انجام عملیات در داخل کشور بوده و تا حدی به این موضوع که ارتش را وارد این جنگ نکنید، اشاره نموده اند. هدف این تنش ها غیر مستحکم کردن عربستان است. دولت ایران، دولتی صلح جو به نظر می رسد اما در راه صلح با کشور های اسلامی تلاش نمی کند. دکتر فروق حسنات گفت: این جنگ، جنگ فرقه ای نیست اما کشور های غربی به عمد در حال فرقه گرایانه جلوه دادن این جنگ می باشند. هر گاه در کشوری مردم متحد شده و به پا خواستند، عربستان همیشه از حکمرانان حمایت کرد، به زین العابدین پناه داده و به حسنی مبارک کمک کرد و در کشور ما نیز نابودی آورد. ما نباید نیروی نظامی خود را به این کشور اعزام نماییم. پاکستان باید همراه ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی برای حل مسالمت آمیز این مسئله تلاش نمایند. دکتر اعجاز بت ادامه داد: توطئه ی تغییر نقشه ی خاورمیانه با هدف تقسیم کشور های اسلامی به قطعه های کوچک در حال طراحی می باشد تا این کشورها تبدیل به چالشی برای اسرائیل نشود. مسلمانان بیشترین خسارات را از ناحیه ی اختلافات شیعه و سنی متحمل شده اند. اگر عربستان خواستار اعزام نیروی نظامی شود، پاکستان باید در این زمینه در پارلمان گفتگو نموده و اعتماد همه را جلب نماید. پروفسور شبیر احمد خان: این یک مسئله ی سیاسی است و تاریخ حکومت شیعه در آن کشور به هزار سال قبل باز می گردد. مردم ایران نیز خواستار حقوق خود شده بودند که پس از آن تبدیل به انقلاب شد. اکنون نیز مردم یمن غربی و شمالی نیز خواستار حقوق خود شده اند که تحریکهای اقتصادی نیز شامل آن می باشد. نظام دموکراسی برای استحکام سیاسی کشورهای اسلامی بسیار ضروری است، در عربستان نظام سلطنتی حاکم است و این کشور از این جهت دچار خطر است. عربستان دارای تجهیزات و سلاح های جدید جنگی می باشد و کلیه ی سلاح هایی را که آمریکا دارا است در اختیار دارد. به همین دلیل مشخص نیست که عربستان خواستار چگونه کمکی از پاکستان  است. همچنین 10 کشور با عربستان متحد می باشند، بنابراین این مسئله تبدیل به یک مسئله ی بین المللی خواهد شد، زیرا ایران، روسیه و چین نیز می توانند شامل آن شوند.
•       آصف زرداری رهبر حزب مردم با فضل الرحمان رهبر حزب جمعیت علمای اسلام ملاقات نموده و درخصوص انتخابات شورای محلی و سیاست کنونی دولت در زمینه ی اوضاع یمن و دیگر امور تبادل نظر کردند. دو طرف بر ادامه ی روابط درخصوص اوضاع کنونی تاکید کرده و گفتند: دولت باید درخصوص مسئله ی یمن کنفرانس سراسری احزاب برگزار کرده و اعتماد کلیه ی احزاب را جلب نماید.
•       براساس گزارش منابع نظامی، تاکنون هیچ نیروی نظامی به عربستان اعزام نشده و هیچ گونه تجهیزات جنگی پاکستان نیز در حال استفاده در این جنگ نمی باشد.کلیه ی شایعات در این خصوص با واقعیت تطبیق ندارد.  
•       ممنون حسین رئیس جمهور در گفتگو با هیات اتحادیه ی اروپا از مسئله ی یمن ابراز نگرانی کرده و بر حل فوری این مسئله جهت استحکام منطقه تاکید کرد. وی گفت: درخصوص این مسئله در حال مشورت با کشورهای همسایه می باشیم. همچنین افزود: پاکستان به روابط خود با اتحادیه ی اروپا بسیار اهمیت می دهد.
•       تصمیم آغاز جنبش در دفاع از حرمین شریفین توسط 6 حزب دینی.
•       سناتور ساجد میر رهبر حزب جمعیت اهل حدیث پاکستان به عربستان سفر کرد.
جنگ
•       نجم سیتهی تحلیل گر ارشد در گفتگو با شبکه ی جیو گفت: اوضاع کنونی یمن تنش میان شیعه و سنی نبوده و مسئله ی منطقه ای و استقلال می باشد. ایران در حال کمک به شورشیان حوثی می باشد و عربستان سعودی دخالت ایران را یک تنش شیعه-سنی قرار داده است زیرا ایران در حال حمایت از حوثی ها و عربستان در حال حمایت از نیروهای یمنی می باشند. آمریکا از درخواست اعزام کمک عربستان کناره گیری کرد زیرا در جایی که آمریکا وارد می شود، مشکلات بیشتری پیش می آید. مصر و پاکستان نیز در خواست اعزام نیروی نظامی را رد کردند. البته پاکستان می تواند نیروهای خود را برای حفاظت از مرزهای این کشور اعزام نماید. وی افزود: اکثریت مردم عربستان شرقی که منطقه ی نفت خیز این کشور می باشد، شیعه هستند و اگر یمن به دست حوثیان بیافتد، در آنجا نیز  مانند ایران پیشین خواهد شد. وی ادامه داد: نمی توان بدون عملیات زمینی و تنها با عملیات هوایی حوثیان را شکست داد، اما عربستان دست به عملیات زمینی نخواهد زد، زیرا در این عملیات راه برگشتی وجود ندارد، به دلیل کشتار های زیاد مردم عادی در یمن توسط بمباران عربستان، نفرت مردم نسبت به این کشور افزایش یافته و در حال ملحق شدن به حوثیان می باشند. اگر عربستان در این عملیات موفق هم شود وضعیت یمن نیز به دلیل حضور القاعده و داعش، مانند عراق و سوریه خواهد شد. عربستان خواستار نیروی نظامی پاکستان و مصر برای عملیات زمینی شد. اما پاکستان و مصر آن را رد کردند. پاکستان نمی خواهد به طور مستقیم در این جنگ دخالت نماید و مشکلی برای خود به وجود آورد. البته پاکستان با اعزام سرباز موافقت کرده است. خبری درخصوص نیروهای ویژه ی پاکستانی در مناطق کوهستانی جنوب شرقی عربستان درحال انجام تمرینات نظامی می باشند، در روزنامه لندن پست به چاپ رسیده است. اگر خدایی نکرده نیاز به مداخله در مرزهای یمن شویم، عربستان چگونه می خواهد با آن مقابله کند. اگر از سوی یمن به عربستان حمله شود، پاکستان و مصر تحت فشار قرار خواهند گرفت. در این صورت آمریکا و غرب نیز وارد عمل خواهند شد. وی افزود: عربستان در روزهای گذشته 5/1 میلیارد دلار به پاکستان اهدا کرده بود، اکنون زمان بازگردانی این لطف عربستان با حفاظت از آن فرا رسیده است. وی در پاسخ به سوالی گفت: پاکستان می تواند به عربستان اسلحه و آموزش داده و نیروهای خود را برای حفاظت از مرزهای این کشور اعزام نماید. پاکستان نمی تواند نیروهای خود را برای مبارزه به یمن اعزام نماید.
نیوز
•       زرداری رئیس جمهور سابق: دولت باید قبل از تصمیم گیری درباره یمن، کنفرانس همه حزبی را فرا بخواند. فضل الرحمان با زرداری ملاقات و با الطاف حسین تلفنی درباره اوضاع جاری تبادل نظر کرد. خورشید شاه خواستار حل مسئله خاورمیانه از طریق مذاکرات شد. شجاعت از دولت برای دفاع از عربستان سعودی  حمایت خود را اعلام کرد.
•       اسفند یار ولی خان رهبر حزب ملی عوامی از دولت خواست تا از جنگ یمن دور نگه داشته باشد.  ما قبلاً نیز از این کار ها و شرکت در جنگ دیگران  مخالفت می کردیم.
•       
.
•       لدهیانوی رهبر حزب اهل سنت و الجماعت: دفاع از عربستان مصادف است با دفاع از جهان اسلام.
اوصاف:
•       حافظ سعید رهبر حزب جماعت الدعوه گفت: قدرتهای غربی در حال استفاده از ترفندهای مختلف برای ممنوعیت حزب جماعت الدعوه بوده و این حزب را خطر بزرگی برای امنیت می خوانند. ما تنها برای دشمنان پاکستان و دشمنان اسلام خطر بزرگی محسوب می شویم. هند بزرگترین تروریسم منطقه است که آمریکا درحال حمایت از آن است. وی افزود: آمریکا توطئه های ورود به عربستان را نیز آغاز کرده است. ایران اگر صادق است باید  همراه جهان اسلام بایستد. شورش در یمن توطئه ای است برای ورود آمریکا به عربستان سعودی. کلیه ی کشورهای مسلمان با اتحاد یکدیگر باید توطئه های علیه جهان اسلام را بشکنند و با برگزاری کنفرانس سراسری احزاب دستور کار متفقی ترتیب دهند.
•       چودری شجاعت رهبر حزب مسلم لیگ ق : حفاظت از حرمین شریفین وظیفه ی کلیه ی مسلمانان است.
دان 
•       
سراج الحق امیر جماعت اسلامی: جنگ خلیج فارس مسلمانان را تضعیف و به نفع آمریکا و اسرائیل خواهد بود.
•       مخالفت فعالات حقوق بشر پاکستان و سازمانهای جامعه مدنی با اعزام نیروهای پاکستانی به یمن.
•       پیشنهاد مولانا فضل الرحمان درخصوص برگزاری اجلاس احزاب سراسر کشور قبل از اعزام نیرها به یمن.
•       خورشید شاه رئیس جناح مخالف در مجلس از نخست وزیر خواست که مجلس را در جریان مساله یمن قرار دهد.
•       نجم سیتی تحلیل گر برجسته: سعودیها از عدن تحت کنترل حوثی ها بیمناک هستند. 
•       جماعت اسلامی: پاکستان و ترکیه باید در مناقشه عربی میانجگیری نماید.
•       انتقاد مجلس وحدت مسلمین از تصمیم اعزام نیروها.
•       تمامیت ارضی پاکستان، گزارش امت: اگر تهدیدی متوجه مکه و مدینه شود، پاکستان از بمب هسته ای استفاده خواهد کرد.
 
•       400 شرکت پاکستانی در منطقه آزاد تجاری راس الخیمه فعالیت می کنند. 
اکسپرس
    روزنامه ی اکسپرس در سر مقاله ی خود با عنوان "بحران یمن و پاکستان" به محورهای زیر اشاره کرده است: 1-اظهارات خواجه آصف وزیر دفاع در مجلس ملی درخصوص جلب اعتماد مجلس پیش از تصمیم گیری درخصوص اعزام نیروی نظامی به عربستان. 2-تعویق سفر سرتاج عزیز مشاور امنیت داخلی و خارجی و خواجه آصف به عربستان. 3-اوضاع یمن دیگر کشورهای خاورمیانه و مسلمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است و عربستان کشور همسایه ی یمن بیش از مابقی کشور ها تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین جنگ های داخلی سوریه و عراق نیز عربستان را تحت تاثیر قرار داد. 4-ایران و عربستان دارای دلایل جداگانه درخصوص یمن می باشند، بیشتر کشورهای نفت خیزخاورمیانه در حال حمایت از عربستان می باشند.5-این حقیقت را که عربستان و ایران در سیاست های خود در یمن و سوریه با شکست روبرو شده اند، را باید پذیرفت. دو کشور به کشورهای حامی خود کمک کردند که نتیجه ی آن در برابر همه آشکار است. آنان نمی توانند با گفتن این که آمریکا و کشورهای غربی در حال توطئه علیه جهان اسلام هستند، شکست خود را پنهان نمایند.6-تاجایی که به پاکستان بستگی دارد، پاکستان دارای روابط خوب با دو کشور ایران و عربستان بوده و هیچگاه دارای روابط خوبی با یمن نبوده است. اگر از این رو به مسئله بنگریم، پاکستان در موقعیت بسیار مشکلی قرار دارد. اگر عربستان درخواست کمک میکند، پاکستان نمی تواند آن را رد کند و درصورت کمک کند، موجب ناخرسندی ایران می شود. به همین دلیل پاکستان باید در این جنگ بی طرف باشد، اما این امر نیز موجب ناامیدی عربستان خواهد شد.7-پاکستان باید ایران و عربستان را بر روی یک صفحه آورد، زیرا تا زمانی که این دو کشور بر یک صفحه قرار نگیرند، در منطقه امنیت برقرار نخواهد شد. به هر حال پاکستان باید یک سیاست مشخص در این زمینه انتخاب نماید.
 
    تهدید های آمریکا بر تنش های هسته ای ایران. 
نیوز
    دیلی تایمز در مقاله عایشه فیاضی سروری با عنوان: این جنگ ما در یمن نیست نوشت: از دهه 1970 شاهد یک تغییر مذهبی هستیم که پاکستان اکنون خود دریافته است که پولهای سعودی را به شکم روحانیون ریخته است. نویسنده سپس نوشته است این تصمیم پاکستان خوب نبوده، چرا که عربستان علیه کشور دیگری و علیه کودکان و خانواده های فقیر عملیات انجام میدهد لذا پاکستان نمی توان سهیم او باشد. این به معنی این است که این کشور حس انسانی و بشری ندارد. در ادامه این مقاله آمده است اعزام نیروها به عربستان توسط پاکستان برای یورش علیه یمن منافی روابط خوب و دوستانه ما با ایران می باشد. آیا می توان باز نمودن یک جبهه دیگری متحمل شود. این در حالی است که طالبان علیه خاک پاکستان حملات انجام می دهند مانند مدرسه پیشاور و یوحنا آباد توسط طالبان پاکستان و اکنون فرسخها دور در یک جنگ برای دیگران شرکت کنیم؟ آیا سال گذشته عربستان مبلغ 5/1 میلیارد دلاری که به پاکستان برای توسعه و رشد کشور داده بود با این مسله نیز وابستگی دارد؟ این جنگ یمن شیعیان سایر جهان را نیز تحت تاثیر گذاشته است بویژه شیعیان پاکستان را که شکار دوگونه،  فرقه ای و سازمانهای ستیزه جو می باشند. پاکستان با شرکت مسقیم در این مسله پیام به جبهه متحد سنی می دهد.
 
    دیلی تایمز با چاپ یک کاریکاتور نواز شریف که مانند عروسک با طناب های عربستان حرکت می کند درباره مسئله یمن نوشت: نواز شریف نخست وزیر کورکورانه بدون مشورت با دیگران، کورکورانه حمایت از عربستان علیه یمن را اعلام نمود. نواز شریف مانند یک امپراتوری که میخواهد برای منافع شخصی پول را برگرداند بدون تاخیر یک ثانیه حتی فکر نکرد این اعلام باعث عدم امنیت و عدم استقلال کشور پاکستان خواهد بود. حمایت و کمک عربستان همیشه مورد نقد بوده است. عربستان در اوایل 1980 پاکستان را به درگیریهای افغانی انداخت و هزاران مدارس دینی و مساجد تعمیرشده و با کمک مالی عربستانی در حال اجرا هستند که باعث افزایش آتش فرقه ای شدند که اکنون به اطراف خاک پاکستان رسیده است. پس از  فشار حزب مردم و تحریک انصاف و رسانه ها، دولت جنون خودش را درک نمود. اکنون می گوید هیچگونه قرارداد و کمک نظامی را اعلام ننموده ایم. در این نامه درباره ایران و حمایتش از شیعیان پاکستان نوشت: این حمایت برای عربستان سعودی مانند شاخ آخر و نهایی ثابت خواهد شد. مردم یمن و کشورهای دیگر کوچک همیشه به ما اعتماد نخواهند کرد. 



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جاذبه و آدرس webattraction.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com