A0:  بمب‌های توییتری محمدجواد ظریف


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 13 آذر 1394
بازدید : 143
نویسنده : جاذبه وب

گوشی موبایل ظریف +عکس

خبرگزاری ایسنا: توئیتر،‌ این روزها یکی از مهم‌ترین ابرازهای خبررسانی بویژه در کشمکش‌های بین‌المللی است. برای ما که این روزها درگیر طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ دیپلماسی جهانیم، مهم‌ترین فعال توئیتری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، است.

محمدجواد ظریف،‌ از همان روزهای اول کارش،‌ به شخصیت شبکه‎های اجتماعی معروف شده است؛ اول فیس‌بوک و حالا توئیتر او که بیش از 286 هزار دنبال‌کننده دارد و علاوه بر اینکه جنبه رسمی یافته، ‌مانند توئیت‌های دیگر وزاری خارجه دنیا، مرجع اخبار هم هست و البته روزنه‌ای است به درون اتاق مذاکره و پی بردن به این‌که آقای وزیر «در لحظه» به چه چیزی فکر می‌کند یا اینکه بیان چه نکته‌ای را در قالب یک پیام توئیتری برای پیشبرد روند مذاکرات مؤثر می‌داند.

در این روزها تمام رسانه‌های دنیا بصورت مداوم در حال دنبال کردن صفحه توئیتری محمدجواد ظریف هستند تا از بمب‌های خبری که از سوی این صفحه در فضای رسانه‌ای دنیا منفجر می‌شود، جا نمانند.

در زیر، آنچه را وزیر پرکار امور خارجه کشورمان از 8 فروردین - یعنی زمان اوج مذاکرات لوزان - در صفحه شخصی خود توئیت کرده است، آورده‌ایم تا کمی با این «در لحظه» بودن آقای وزیر همراه شویم.

پیام‌های جدید آقای ظریف در توئیتر در ساعات و روزهای آتی، به این گزارش اضافه خواهد شد.

18 تیر:


ما به شدت در حال کار هستیم، اما نه با عجله! تا کار به خوبی انجام شود. خوب به این حرفم توجه کنید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

15 تیر:


پیام ایران به غرب: بین فشار و توافق یکی را انتخاب کنید (لینک صحبت‌های ظریف در یوتیوب نیز در توئیتر قرار گرفته)

4 تیر:


همانطور که رهبری اشاره کردند، ایرانی‌ها یک توافق قابل قبول می‌خواهند و تقاضاهای بیش از اندازه را رد می‌کنند. رفتن به وین، برای دستیابی به توافق امن، عادلانه و ماندگار است.

27 خرداد:


رمضان مبارک. به امید اینکه برکت و آرامش این ماه مقدس، صلح، شفقت و یک‌دلی را برای منطقه ما و جهان آورد.

15 اردیبهشت:


رسیدن به خانه بعد از یک هفته شلوغ، هنوز کار بسیاری باقی مانده، اما همیشه کار کردن برای این سرزمین زیبای شجاعان با لذت و افتخار همراه است.

13 اردیبهشت:


پیش‌نویس توافق ایران رو به پیشرفت است. کار سخت است و بسیاری از پرانتزها باقی است. برای پایان دادن به این بحران ساختگی و باز کردن یک دریچه جدید مصمم هستیم.

10 اردیبهشت:


دیپلماسی جدی، گردن‌کشی شخصی نیست. قدم نو رسیده مبارک شما و خانواده‌تان از حضورش در آرامش لذت ببرید.

(این پیام دکتر ظریف در پاسخ به توئیتی از سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، تام کاتن، است که در توئیتر خود ظریف را به بزدل بودن در جریان جنگ ایران و عراق و پنهان شدن در آمریکا متهم کرده بود. ظریف با لحنی دیپلماتیک به او پاسخ داده و البته تولد فرزندش را نیز تبریک گفته است.)

10 اردیبهشت:


باعث خوشبختی بود که با دیوید ایگنتوس در دانشگاه نیویورک در مورد توافق ایران،‌ موضوعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صحبت کردیم.

1 اردیبهشت:


ما آماده کمک هستیم. تحولات مثبت در یمن، باید توسط کمک‌های بشردوستانه فوری، ‌گفت‌وگو داخل یمن و دولت آن کشور گسترش پیدا کند.

31 فروردین:

در پاسخ من به نتانیاهو، ‌رونمای همکاری‌های سازنده ما (با دولت‌های خارجی) بسیار گسترده‌تر از صحبت در مورد مذاکرات هسته‌ای است.

21 فروردین:


جنگ یمن باید متوقف شود. ما خواهان برقراری آتش‌بس، ‌رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه، ‌حل مشکل یمن از طریق گفت‌وگو و استقرار یک دولت فراگیر هستیم.

13 فرودین:

راه حل پیدا شد؛ آماده شروع تهیه پیش‌نویس‌ها هستیم.

13 فروردین:


همان‌طور که طرف دیگر هم تأیید کرده است،‌ راه حل‌ها برای همه خوب است، ‌نیازی به چرخش در جریان انتشار فکت‌شیت نیست؛ ‌آن هم به این زودی.

(در واکنش به انتشار فکت‌شیت از طرف وزارت امور خارجه آمریکا که در آن ادعا شده بود تحریم‌ها قرار است به صورت گام به گام برداشته شود،‌ آقای ظریف،‌ در توئیتر خود در این مورد توضیح داد)

13 فروردین:


بیانیه ایران و 1+5: «آمریکا استفاده از تمام تحریم‌های ثانویه مالی و اقتصادی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد کرد». آیا این به معنی تدریجی بودن است؟

13 فروردین:

بیانیه ایران و 1+5: «اتحادیه اروپا اجرای تمام تحریم‌های مالی و اقتصادی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را متوقف خواهد کرد». این یکی چه طور؟

13 فروردین:


آماده آغاز بلافاصله تهیه پیش‌نویس توافق هسته‌ای هستیم، که یک توافق جدی بر اساس احترام متقابل خواهد بود.

8 فروردین:


در مذاکرات، دو طرف باید انعطاف نشان بدهند. ‌ما آمده‌ایم که یک توافق خوب برای هر دو طرف بسازیم و منتظر می‌مانیم تا همتایان ما هم به این آمادگی برسند.
--------------------------------------------------------------

 
 تصویری از پوستر آهنگ تتلو به نام «انرژی هسته ای» را مشاهده می کنید.

عکس: آهنگ تتلو به نام «انرزی هسته ای»


تصویری از کاریکاتور شهاب جعفر نژاد که با برنامه ماه عسل شوخی کرده است را مشاهده می کنید.

کاریکاتور: اوباما در «ماه عسل» علیخانی!


 
روزنامه قانون: سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری مذاکرات هسته‌ای دوجانبه و چندجانبه در آینده نزدیک خبر داد.

کاریکاتور: شطرنج ظریف با جان کری و دوستان!

ظریف متشکریم

عکس: پانزدهمین روز دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ - وین
خبرگزاری ایسنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشورمان گفت: ما از همین مقدار عزت، اقتدار و صحبت‌های آقای ظریف تشکر می‌کنیم.

محمدجواد کریمی قدوسی، با بیان این‌که «از شواهد و قرائن این‌گونه برداشت می‌کنیم که در ضرب الاجل مذاکرات آمریکایی‌ها در تلاش هستند تا هرطور که شده به توافق برسند حتی اگر از خطوط قرمز خود عبور کنند»، اظهار کرد: یکی از این شواهد طولانی شدن مدت حضور وزیرخارجه آمریکا با پای شکسته در وین است. آمریکایی که با این وزیر خارجه از شرق به غرب عالم می‌رفت و مدام در تب و تاب اداره جهان و اداره مراکز و منافع ایجاد شده خود در اطراف عالم بودند الان بیش از ده روز است که وزیرشان از وین تکان نخورده و این نشان دهنده اهمیت این مذاکرات در مسائل راهبردی جهان و منطقه است.

وی با تاکید بر این‌که «این‌ها سرانجام تسلیم رای و اراده ملت ایران می‌شوند»، تصریح کرد: هرچه قدر تیم مذاکره کننده با منطق و اقتدار پشت میز مذاکره حضور پیدا کند و از طرفی هم از خودش یک آرامش خاطر و اعتماد به نفس بالایی نشان بدهد طوری که آنان احساس کنند دست جمهوری اسلامی در برابر دست خالی آمریکایی‌ها پر است، در این شرایط طرف مقابل آرام آرام نرمش نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که «تیم مذاکره کننده نباید عجله کند که حتما در این ضرب الاجل ۳ یا ۴ روزه به جمع بندی برسد»، خاطرنشان کرد: آنان نباید با قبول بعضی از پاراگراف‌ها و بندهای توافقنامه دوپهلو که در آن خطوط قرمز ما رعایت نشده باشد به توافق برسند، ما توافقی می‌خواهیم که پرونده هسته‌ای ما از روی میز برداشته و برای همیشه بسته شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توافقی که در آن به بهانه‌های مختلف پرونده هسته‌ای کشورمان باز نگه داشته شود و هر روز با دبه درآوردن آژانس هسته‌ای و بازرسی و مسائل مختلف افکار عمومی ملت ما را به بازی بگیرد قطعا توافق بدی است.

وی ادامه داد: توافق خوب توافقی است که بعد از آن مردم ایران احساس کنند فضای ظالمانه نسبت به جمهوری اسلامی ایران برداشته شده و شر دشمن کم شده است؛ بنابراین تاکید ما به حفظ مقاومت، عدم تعجیل، هوشیاری کامل و پایداری نسبت به خطوط قرمز است که در این صورت آمریکایی‌ها خواسته‌های ایران را خواهند پذیرفت.

وی با اشاره به این‌که «هدف آمریکایی‌ها از این ژست‌های بی‌ارزش زیاده‌خواهی، گرفتن امتیاز و تهدید ملت ایران است»، به راهپیمایی روز جهانی قدس اشاره کرد و گفت: این راهپیمایی اثرگذار بود و می‌تواند در راه رسیدن به یک توافق خوب بعنوان یک برگ اقتدار توسط تیم مذاکره کننده بهره‌برداری شود. انسجام و وحدت ملی که روز قدس به نمایش گذاشته شد پشتوانه یک توافق خوب است که امیدواریم به زودی شاهد چنین توافقی باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: نشان ندادن اقتدار یکی از نقدهای ما در این دو سال به تیم مذاکره کننده و رییس‌جمهور در برابر تهدیدهای بسیار زیاد و آشکار آمریکا بود، ما معتقدیم که اگر پاسخ تهدید را با تهدید می‌دادیم شاید دیگر شاهد این زیاده‌خواهی‌ها نبودیم.

وی با تاکید بر این‌که «ما همیشه از موضع اقتدار و منطق تیم مذاکره کننده نه تنها حمایت کردیم بلکه توصیه هم کرده‌ایم که این‌گونه باشند» افزود: باید جنس مذاکره و اقتدار تیم مذاکره کننده از جنس اقتدار مردم انقلابی ایران باشد، ما نیز از همین مقدار عزت، اقتدار و صحبت‌های آقای ظریف تشکر می‌کنیم.
 

دلیل عصبانیت ظریف در جریان مذاکرات

 
تنها در مقطع فعلی است که ما درباره فریادهای ظریف می‌شنویم، پیش از این تصویری که از مذاکرات ارائه می‌شد این بود که مذاکره‌کنندگان معمولاً کم حرف هستند.
 
دیپلماسی ایرانی: تنها در مقطع فعلی است که ما درباره فریادهای ظریف می‌شنویم، پیش از این تصویری که از مذاکرات ارائه می‌شد این بود که مذاکره‌کنندگان معمولاً کم حرف هستند.
 
نشنال اینترست گزارش داد؛ مذاکرات هسته ای تبدیل به صحنه بحث و جدل درباره مسئله دسترسی ها و نظارت شده است. رسانه های ایرانی و روسی طغیان دیپلمات های ارشدشان در مذاکرات درباره لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل را مخابره کردند. روس ها و ایرانی ها خواستار لغو تحریم تسلیحاتی هستند و ایالات متحده و دیگر کشورها خواهان باقی ماندن برخی محدودیت ها هستند. پس از آن که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که مذاکرات می تواند به خاطر ناسازگاری ایران به پایان برسد، ظریف با فریاد جواب وی را داد و گفت: «هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید.» سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم گفت: «یا یک روس را».
 
آن طور که گزارش شده، ظریف و کری اغلب اوقات بر سر یکدیگر فریاد می زنند. حتی یک شب صدای آنان چنان بالا رفت که بقیه هیأت هایی که در هتل حضور داشتند می توانستد آن را بشنوند. مورد دیگر وقتی بود که مذاکره کنندگان غربی مسئله بی ثباتی خاورمیانه توسط ایران را مطرح کردند، در این هنگام ظریف منفجر شد و با عصبانیت گفت: «اگر بخواهیم درباره امنیت منطقه صحبت کنیم من باید تک تک شما را به خاطر حمایت از صدام در جنگ ایران-عراق به دادگاه های بین المللی بکشانم.»
 
این که برخی از مذاکره کنندگان در مذاکرات هسته ای عصبانی شوند، امر عجیبی نیست و این اولین باری نیست که ظریف مرتکب چنین رفتاری می شود. با این حال تنها در مقطع فعلی است که ما درباره فریادهای ظریف می شنویم، پیش از این تصویری که از مذاکرات ارائه می شد این بود که مذاکره کنندگان معمولاً کم حرف هستند. البته برخی از ادعاها مشکوک هستند، چون توسط رسانه های دولتی هر کدام از طرفین مذاکره منتشر می شوند و آنها خبر چندانی از اتاق مذاکره ندارند و تلاش هایشان بیشتر ملی گرایانه است.
 
شکایت ایرانی ها از کشورهای کلیدی غربی در جریان جنگ سه دهه پیش فقط موجب منزوی شدن تهران می شود و این نقطه مقابل آن چیزی است که ظریف و رئیس جمهور حسن روحانی در مذاکرات سعی دارند به دست بیاورند. این اقدام ظریف و لاوروف را می توان در راستای ارائه تصویری ملی از خودشان تحلیل کرد. با این وجود نقش غربی ها در حمایت از عراق در جنگی ضد انسانی و مرگبار، همچنان مسئله ای مفتوح در فضای سیاسی ایران است. این قبیل اظهار نظرها امری عادی از نظر زبان سیاسی در جهان است و در ایران پرکاربرد است، اما این مباحث دارای تاثیر در فضای عمومی است و موجب دستاوردی در مذاکرات نمی شود.
 
اما هدف این مواضع چیست؟ توضیح آن دشوار است اما شاید دارای چندین هدف باشد. اگر توافق به دست آمده شامل چند امتیاز بحث برانگیز باشد، برای مذاکره کنندگان مفید خواهد بود تا نشان دهند که چگونه وطن پرستانه و به سختی مواضع طرف مقابل را تغییر داده اند. چون اگر مذاکرات شکست بخورد، مذاکره کنندگان متهم به داشتن موضعی نرم در قبال ایالات متحده خواهند شد. به همین دلیل اتخاذ مواضع میهن پرستانه و قدرتمندانه می تواند آسیب های این مسئله را کاهش دهد.
 
ظریف یک فرد میانه رو و تکنوکرات است که در فضای سیاسی ایران سابقه جدی جنگی ندارد. اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، وی و روحانی تبدیل به قهرمان بسیاری از ایرانی ها می شوند، این قبیل اظهارات ظریف می تواند به بهبود جایگاهش کمک کند. با این حال ظریف منکر تلاش برای رسیدن به مناصب بالاتر است، حتی اگر ظریف در این مورد راست بگوید، تشویق مردم می تواند نظر آدم را تغییر دهد.
 
رابرت پوتنام، استاد علوم سیاسی در مطلبی نوشته است که دیپلماسی بازی ای است که دو سطح دارد و مذاکره کنندگان تنها با دیگر کشورها مذاکره نمی کنند، بلکه با سیستم داخلی خودشان هم مواجه هستند. در سطح دیپلماسی بین المللی رفتار ظریف غیرحرفه ای و تند به نظر می رسد و این از مردی که دهه ها است در دیپلماسی حضور دارد و کمتر عکسی از وی وجود دارد که خنده بر لب نداشته باشد، بعید است.
 
در حالی که در مذاکرات بین المللی در این سطح، سوالات بیشتر فنی و محرمانه است، سطح سیاست داخلی مملو از نمادها و احساسات است. به طور مثال مسائل فنی در این سطح از مذاکرات درباره توانایی ایران برای تبدیل هگزا فلوراید اورانیوم به دی اکسید اورانیوم است. پس این اقدام روسی- ایرانی در سطح بین الملل بیشتر نتایجی داخلی خواهد داشت.

نتانیاهو: اسراییل زیر بار توافق نخواهد رفت

 
عصر ایران: بنیامین نتنانیاهو نخست وزیر اسراییل می گوید رژیم تل آویو زیر بار توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران نمی رود.

هاآرتص نوشت:  نتانیاهو صبح یکشنبه در نشست کابینه اسراییل در شهر قدس در سخنانی با تکرار مواضع رژیم اسراییل درباره توافق هسته ای نهایی با ایران مدعی شد:" یک توافق بد در وین در حال تنظیم است که راه دست یابی ایران به بمب های هسته ای را هموار و صلح جهانی را تهدید می کند."

نخست وزیر اسراییل در ادامه با اشاره به سخنان اخیر رهبر ایران درباره تداوم مبارزه با استکبار (آمریکا) پس از توافق اتمی، از کشورهای عضو گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت:" در حالی که رهبر ایران از لزوم تداوم مبارزه با آمریکا حتی پس از امضای توافق هسته ای سخن می گوید، مذاکره کنندگان در وین به عقب نشینی ها به نفع ایران ادامه می دهند."

نتانیاهو به راهپیمایی اخیر روز قدس در ایران اشاره کرد و افزود:" در  رژه های تنفر در ایران پرچم های آمریکا و اسراییل را به آتش می کشند اما مذاکره کنندگان در وین همچنان امتیاز دادن به ایران را دنبال می کنند."

نتانیاهو مدعی شد ایران نیات خود را برای تعرض به همان هایی که با آنها مشغول مذاکره است پنهان نمی کند اما قدرت های جهانی دارند به دیکته ایران تن در می دهند  اما اسراییل زیر بار (این توافق) نخواهد رفت.

رژیم اسراییل که تنها دارنده صدها کلاهک هسته ای در منطقه خاورمیانه محسوب می شود ، در چارچوب پروژه القای ایران هراسی مذاکرات ایران و گروه 1+5 را زمینه ساز هسته ای شدن ایران و نابودی خود می داند.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است هدف برنامه هسته ای اش صلح آمیز و در چارچوب مقررات معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای است.
 

آمادگی پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای

 
خبرگزاری ایسنا: سخنگوی نیروی انتظامی از آمادگی پلیس برای حضور در کنار شهروندان در جشن توافق احتمالی هسته‌ای خبر داد.
 
سردار سعید منتظرالمهدی در دومین نشست خبری خود که ظهر امروز در مقر ستاد ناجا برگزار شد به سوالات مختلف خبرنگاران پاسخ داد و آماری را نیز از عملکرد پلیس در حوزه‌های مختلف ارائه کرد.
 
وی به اقدامات پلیس در ماه مبارک رمضان و لیالی قدر اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده از سوی پلیس مراسم این شب بدون هیچ مشکلی برگزار شد، همچنین در حوزه ترافیکی نیز برابر آمارهایی که به دست ما رسیده، در ماه مبارک رمضان، تصادفات و تلفات رانندگی کاهشی 8 درصدی نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.
 
نجات 154 نفر از مرگ، توسط عوامل دریابانی ناجا


سخنگوی نیروی انتظامی درباره اجرای طرح سالم‌سازی دریا نیز گفت: اجرای این طرح از اواخر خردادماه آغاز شده و در اجرای آن 154 نفر از کسانی که درون دریا دچار حادثه شده بودند توسط عوامل دریابانی ناجا از مرگ نجات یافتند.
 
ترخیص خودروهای توقیفی به مناسبت عید فطر

منتظرالمهدی از تصمیم پلیس برای بخشش خودروهای توقیفی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: با دستور فرمانده نیروی انتظامی کلیه خودروها و موتورسیکلت‌هایی که فاقد منع قضایی بوده و با دستور پلیس نیز توقیف شده باشند، به مناسبت عید فطر ترخیص می‌شوند.
 
به گفته وی، ابلاغیه این دستور از امروز صادر شده و از روز سه‌شنبه نیز قابل اجرا خواهد بود.
 
درگیری مرزبانان کشور با عوامل گروهک تروریستی جیش‌العدل


معاون اجتماعی نیروی انتظامی در ادامه سخنانش به درگیری میان مرزبانان کشورمان با عوامل گروهک تروریستی جیش‌الظلم (جیش‌العدل) اشاره کرد و گفت: در این درگیری که سحرگاه دیروز در منطقه میرجاوه رخ داد، یکی از فرماندهان هنگ مرکزی به شهادت رسید و شماری از اعضای این گروهک تروریستی نیز دستگیر شدند که آنان در اعترافات خود عنوان کردند که قصد خرابکاری در چند شهر مختلف کشور را داشته و به همین منظور با استفاده از تسلیحاتی نوین، نظیر تسلیحات نوری، صوتی و... قصد خرابکاری داشتند که البته ناکام ماندند.
 
سخنگوی نیروی انتظامی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت اجرای کنسرت‌ها و نحوه تعامل میان وزارت ارشاد و نیروی انتظامی گفت: خوشبختانه تعامل خوبی میان پلیس و وزارت ارشاد وجود دارد که این هماهنگی‌ها افزایش نیز داشته است.
 
شرط برگزاری کنسرت

منتظرالمهدی درباره اینکه پس چرا برخی از کنسرت‌هایی که دارای مجوز از سوی وزارت ارشاد است، لغو می‌شوند؟ گفت: نیروی انتظامی برحسب وظیفه‌ای که برعهده دارد به منظور پیشگیری از رخدادها و وقایع وارد موضوعات می‌شود. در موضوع کنسرت‌ها نیز وضعیت به همین شکل است و چنانچه مجوز برگزاری کنسرت از سوی وزارت ارشاد و نیروی انتظامی صادر شده باشد، قطعا کنسرت‌ها برگزار خواهد شد و هیچ کنسرتی نیست که دارای این دو مجوز باشد و لغو شده باشد؛ بنابراین برای برگزاری هر کنسرت گرچه اخذ مجوز محتوایی از سوی وزارت ارشاد شرط لازم است اما شرط کافی آن مجوز اداره اماکن نیروی انتظامی است.
 
وی درخصوص طرح پلیس در رابطه با برخورد روزه‌خواری آشکار در ماه مبارک رمضان نیز گفت: همکاران ما در مواردی که روزه‌خواری را مشاهده کنند، تذکرات کافی را به آنان می‌دهند. در اغلب موارد این افراد نیز از دستورات پلیس تمکین می‌کنند، اما در صورت اصرار با آنان برخورد می‌شود.
 
تذکر کتبی به چند شهروند در مراسم آب بازی کرج

سخنگوی نیروی انتظامی درباره مراسم آب‌بازی که چندی پیش در کرج برگزار شده بود، گفت: در این موضوع قصد و هدف خاصی که از پیش وجود داشته باشد مطرح نبود بلکه این اقدام ناشی از شور و هیجان جوانان بود که البته پلیس حضور یافت و چند نفر نیز تذکر کتبی گرفتند.
 
منتظرالمهدی همچنین از کاهش جرایم خشن در ماه مبارک رمضان خبر داد و درباره آزاد شدن متهمان جرایم خشن از سوی قوه قضاییه نیز گفت: دراین خصوص این قوه قضاییه است که باید پاسخگو باشد اما آنچه که من می‌توانم بگویم آن است که دغدغه تمام مسوولان رفع چنین مشکلاتی است و امیدوارم پلیس درونی هر یک از ماها که پیشگیری از جرم است، بیدار باشد.
 
آمادگی پلیس برای برگزاری جشن هسته‌ای


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر پلیس درخصوص برگزاری جشن از سوی مردم پس از توافق احتمالی هسته‌ای چیست؟ گفت: ناجا آمادگی کامل دارد تا در صورت بروز این اتفاق خوب، در کنار شهروندان قرار گیرد البته اقدامات باید در چارچوب قانون و شئونات اسلامی شادی باشد.
 

جزییات توافق احتمالی ایران و 1+5

 
تابناک: یک منبع آگاه محورهای احتمالی توافق ایران و 1+5، را بیان کرد.

هم اکنون این محورها که در زیر آمده با 1+5 در حال مذاکره است و چنانچه طرف مقابل تصمیم های لازم را بگیرد، توافق حاصل می شود.

محورهای برجام احتمالی بین ایران و 1+5 در زیر می آید:

اول:

براساس برجام، همگی تحریم ها علیه ایران لغو گردیده و ایران از این پس یک کشور تحت تحریم شناخته نخواهد شد. بر اساس برجام صرفا یک سری محدودیت های موقت پیش بینی گردیده اند که آن ها هم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری پس از مدتی معقول و محدود رفع خواهند شد.

دوم:

کلیه تحریم های اقتصادی، بانکی ومالی مطابق تأکیدات مقام معظم رهبری در روز اجرای برجام، بطور قطعی لغو خواهند گردید.

سوم:


ایران از این پس تحت تحریم های تسلیحاتی نخواهد بود و طبق قطعنامه شورای قطعنامه که قرار است بعد از حصول به توافق صادرگردد، این تحریم ها لغو و بر اساس ضمیمه آن صرفا برخی محدودیت های موقت برای زمانی محدود اعمال می گردد.

چهارم:


این برجام در واقع مجموعه ای از چندین توافق است که همگی آنها در چارچوب خطوط قرمز ایران و مقام معظم رهبری تعریف شده و برخی اقدامات موقت و محدود با دوره های زمانی متفاوت در آن پیش بینی شده است.

پنجم:

قطعنامه شورای امنیت آخرین قطعنامه شورای امنیت در مورد برنامه هسته ای ایران خواهد بود و پرونده هسته ای ایران را از ذیل فصل هفت منشور ملل متحد خارج خواهد کرد. مدت زمان اجرای قطعنامه محدود بوده و در پایان این مدت ملغی خواهد گردید.

ششم:

این برای اولین بار است که یک کشور ذیل تحریم های فصل هفتم موفق گردیده است با مذاکرات و دیپلماسی فعال توانسته است از این وضعیت خارج گردد.
 
 

توصیف محسن رضایی از لبخند روحانی و ظریف

 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به آمریکایی‌ها گفت: لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا 13 سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی 20 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی را خوردید.
 
خبرگزاری ایسنا: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها هیچ راهی جز مذاکره و توافق با ایران ندارند.

محسن رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته سیما افزود: همه راه‌ها به روی آمریکایی‌ها بسته است و آنها توان حمله نظامی و افزایش تحریم ها را ندارند.

وی گفت: آمریکایی ها در پایان مذاکرات مانند وزنه‌برداری هستند که قدرت وزنه را ندارد بنابراین اگر مذاکرات تمدید شود طبیعی است و نشان می دهد تیم مذاکره کننده اوباما اختیارات کافی ندارد.

رضایی افزود: آمریکایی ها بحث را از هسته‌ای به سمت موشکی سوق داده‌اند و می گویند ایران نباید موشک‌هایی با برد بیش از 300 کیلومتر داشته باشد که این نوعی خلع سلاح است و اگر روزی رژیم صهیونیستی بخواهد به ایران حمله نظامی کند ما توان پاسخگویی نداشته باشیم.

وی گفت: این نشان می دهد آمریکایی ها نیت شومی دارند و می خواهند در آینده جنگی را بر ضد ایران تحمیل کنند که ایران قدرت مقابله به مثل نداشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اشتباه آمریکایی ها این است که علائم مشکوکی را به میز مذاکره منتقل می کنند.

رضایی گفت: آمریکایی ها صحنه میز مذاکره را از صحنه تفاهم‌آمیز به کانال انحرافی می کشانند و این، مذاکرات را با خطر روبرو می کند.

وی با بیان اینکه رؤسای جمهور آمریکا اختیارات بسیاری دارند و می توانند مصوبات کنگره را وتو کنند، افزود: اکنون مسئله، ظرفیت و توان مدیریتی اوباماست زیرا این پرونده برای وی بسیار سنگین است.

رضایی گفت: البته خود اوباما این سنگ را درون چاه انداخت زیرا جرج بوش با آن همه تندروی جرأت نکرد تحریم های سال های اخیر را بر ضد ایران اعمال کند.

رئیس جمهور آمریکا نباید از خود ضعف نشان دهد و باید تصمیم بگیرد

وی افزود: آمریکایی ها فکر کردند با فتنه 88 ایران ضعیف شده و زمان مناسبی است که تحریم های شدید را بر ضد ایران اعمال کنند اما پس از اینکه دیدند جمهوری اسلامی ایران پر قدرت ایستاده است به این نتیجه رسیدند که اشتباه کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اوباما بر این اساس تلاش کرد تحریم هایی را که به دست خود ایجاد کرد بردارد اما به دلیل فشارهای داخلی و صهیونیست‌ها نمی تواند مسئله را کنترل و مدیریت کند.

رضایی افزود: ناتوانی اوباما باعث شده جان کری با شرمندگی بیاید و بگوید متنی را که پیش از آن توافق شده است تغییر دهند.

وی گفت: امروز در وین جنگ عبارت ها و عبارت نویسی است.

رضایی افزود: رئیس جمهور آمریکا نباید از خود ضعف نشان دهد و باید تصمیم بگیرد.

آقای ظریف و تیم وی از قوی‌ترین دیپلمات‌ها هستند

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان مهارت بسیاری دارد و آقای ظریف و تیم وی از قوی‌ترین دیپلمات‌ها و از نظر علمی و تجربی توانمند هستند گفت: این تیم تا کنون شجاعانه از مواضع و منافع ملی دفاع کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: البته دیپلمات های پیش از آقای ظریف نیز کار دشواری داشتند.

رضایی گفت: تیم مذاکره‌کننده به خوبی می داند که باید ایستادگی کند و خطوط قرمز را از رهبر معظم انقلاب گرفته است.

وی افزود: آقای روحانی نیز تیم مذاکره‌کننده را به خوبی توجیه کرده است.

رضایی گفت: در این روزها ایستادگی تیم مذاکره کننده باید افزایش یابد و ملت ایران از ایستادگی آنها حمایت می کنند.

وی با بیان اینکه خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده اند کاملاً مشخص است افزود: آنچه از روی میز مذاکره به تهران منتقل می شود خطوط قرمز در آن رعایت شده است.

تأیید نهایی توافق در تهران و واشنگتن انجام می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توافق با 1+5 دو مرحله دارد که یکی آن چیزی است که روی میز است و دیگری آن چیزی که در تهران و واشنگتن تأیید می شود.

رضایی افزود: توافق چیزی نیست که روی میز نوشته شود بلکه تأیید نهایی در تهران و واشنگتن انجام می شود و زمانی که ایران و کشورهای 1+5 تعهدات خود را همزمان اجرا کردند و تحریم ها بر ضد ما در مدت معقولی رفع شد توافق نهایی حاصل می شود.

لبخند روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید تا دوباره سیلی نخورید

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: لبخند آقایان روحانی و ظریف را غنیمت بشمارید زیرا 13 سال پیش آنها به شما لبخند زدند و شما تحویل نگرفتید و سیلی 20 هزار سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی را خوردید.

رضایی افزود: اکنون به شما توصیه می کنم خنده دوباره آقای روحانی را تحویل بگیرید که سیلی 100 هزار سانتریفیوژی نخورید.

وی به آمریکایی ها گفت: ما صادقانه با شما گفتگو می کنیم اما شما دشمنی های زیادی با ما داشته‌اید و در مذاکرات این قدر بازی نکنید، از سنگ اندازی دست بردارید و وقت ملت ایران را نگیرید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تحریم های پولی و بانکی در نخستین فرصت باید برداشته شود و تحریم های دیگر نیز باید از سر راه ایران کنار برود.

رضایی گفت: ما جدی هستیم و بر توافق نظارت می کنیم.

وی افزود: مسائل درباره پی ام دی به مقدار زیادی حل و ابهامات برطرف شده است.

رضایی گفت: در روزهای گذشته بین آقایان شمخانی و آمانو مطالب رد و بدل شد و اکنون در مرحله نهایی هستند.

وی افزود: مسائل سیاسی نیز به نقطه پایانی رسیده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اکنون چین، روسیه و آلمان از این همه همکاری ایران تمجید می کنند و نسبت به آمریکایی ها مسئله‌دار شده‌اند.

آمریکا در مذاکرات 1+5 تنها شده است

رضایی افزود: آمریکا در مذاکرات 1+5 تنها شده است.

وی درباره درخواست غربی ها برای بازرسی از پایگاه های نظامی کشورمان گفت: ایران اعلام کرده است به هیچ وجه اجازه ورود به پایگاه های نظامی و اسرار نظامی خود را نمی دهد و همه کشورها این قاعده را رعایت می کنند و ما نیز قاعده بین المللی را رعایت می کنیم.

رضایی افزود: همه باید از تیم مذاکره کننده حمایت کنند که این اتفاق افتاده است و رهبر معظم انقلاب جامعه را یکپارچه کرده اند.

تشدید تحریم ها نتیجه‌ای نخواهد داشت


وی گفت: تیم مذاکره کننده همانطور که تا کنون ایستاده، روی منافع ملی بایستد و آمریکایی ها بدانند هیچ کار نظامی بر ضد ایران نمی‌توانند انجام دهند و تشدید تحریم ها نیز نتیجه ای نخواهد داشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آمریکایی ها راهی ندارند جز اینکه مذاکرات را به صورت معقول و با روی خوش ادامه دهند.

رضایی گفت: آمریکایی ها با طرح موضوع موشک ها اشتباه راهبردی مرتکب شده اند و به جای جلب اعتماد ایران، ذهنیت 70- 80 ساله ای که ملت ایران از آنها دارند را زنده می کنند.

مسئول سابق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا : آمریکا باید مواضع خود را تعدیل کند

فلینت لورت مسئول سابق امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: پس از اینکه شاخص ها برای مذاکرات مشخص شد آمریکایی ها برای رفع انتقادهای عمومی، موضع سخت و علنی در مورد برخی مسائل مهم اتخاذ کردند.

وی افزود: ایران، چین و روسیه با مواضع آمریکا مخالفت هایی داشتند و دولت آمریکا برای اینکه توافقی به امضا برسد و در شورای امنیت نهایی شود باید مواضع خود را تعدیل کند.

لورت گفت: دولت اوباما بسیار علاقه‌مند است با ایران به توافق برسد اما اگر توافق حاصل نشود گزینه ها برای رویارویی با دیگر مسائل بسیار کم خواهد شد.

وی افزود: دولت آمریکا نیاز دارد به توافق برسد و تلاش می کند مشکلات سیاسی را در این زمینه رفع کند.


قدردانی انصار حزب الله مشهد از ظریف

 
انصار حزب الله مشهد با صدور بیانیه ای از تیم مذاکره کننده ایرانی در وین به سرپرستی محمدجواد ظریف قدردانی کرد.
 
عصر ایران: انصار حزب الله مشهد با صدور بیانیه ای از تیم مذاکره کننده ایرانی در وین به سرپرستی محمدجواد ظریف قدردانی کرد.

متن این بیانیه که به امضای حمید استاد مسئول شورای هماهنگی نیروهای حزب الله خراسان رسیده ، به شرح زیر است:

بر اساس شاخص امام راحل (ره) که فرمودند : "هرگاه دیدید دشمن برای شما سوت و کف می زند بدانید راه را دارید اشتباه می روید" باید از عکس این دستورالعمل هم نتیجه ای دیگر برداشت کرد.
اینکه تیم مذاکره کننده آمریکایی در چند روز اخیر مواضع خود را نسبت به گذشته تغییر داده، تنها بیانگر یک نکته است و آن اینکه "عصبانیت دشمن نشان دهنده این است که راه را داریم درست می رویم".

جای بسی خوشحالی دارد که تیم مذاکره کننده ایرانی تحت تاثیر جو عمومی جامعه قرار نگرفته و برای جلب نظر برخی که شاید بطور افراطی به توافق نهایی و اثرات مثبت آن دل بسته اند ، حتی ذره ای از رعایت خطوط قرمز ترسیمی جمهوری اسلامی و منویات امام خامنه ای عدول نکردند تا جایی که نمایندگان آمریکا در دقیقه نود رسما مواضعی متناقض با مواضع گذشته خود را اعلام کردند.

هرچند با وجود برخی اختلافات تاکتیکی ، گاهی اوقات ادبیات بین منتقدین و تیم مذاکره کننده تند می شود اما راهبردهای اتخاذی (تا کنون) از سوی آقای ظریف و عصبانیت آمریکا که منجر به زیر میز زدن مذاکرات شد، مانور اتحاد استراتژیک بین ملت و نمایندگان ملت و امام امت بود.

آرزوی ما ثبات قدم و ایستادگی تیم مذاکره کننده ایرانی تا آخرین لحظه در همین مسیری است که دشمن را ناامید و نوید امید را به دوستداران ولایت داد که اساسا قرار نیست نمایندگان ایران در رعایت خطوط قرمز جمهوری اسلامی تخطی کنند و همچنان بدون عقب نشینی از ارزش ها و از موضعی محکم به مذاکره ادامه دهند.

 
 

CNN: توافق در راه است،شاید ساعتی دیگر...

 
سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.
 
پایگاه خبری انتخاب: سی ان ان اعلام کرد دیپلماتها امیدوارند تا چند ساعت دیگر توافق هسته ای ایران در گفتگوهای وین حاصل شود.

دیپلماتها می گویند امیدوارند بتوانند تا چند ساعت دیگر به گشایشی دست پیدا کنند تا براساس آن، تحریمهای ایران برداشته و درمقابل آن، برنامه هسته ای این کشور محدود شود.

از سوی دیگر ، روزنامه نیویورک تایمز نوشت: در نبود هیچ اعلامیه رسمی پس از گذشت 11 روز از ضرب الاجل تعیین شده برای پایان مذاکرات هسته ای ایران، مردم به بالکن های هتل محل مذاکره چشم دوخته اند تا شاید دریابند آیا توافق نزدیک است.

به گزارش انتخاب ؛ این روزنامه آمریکایی افزود: روز شنبه در یکی از این بالکن ها محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدت زیادی را در آفتاب سپری کرد.

در حالی که تلاش های دیپلماتیک ادامه داشت، ظریف در حالی که لبخند عمیقی برلب داشت، مشغول مطالعه مطلبی بود که به نظر می رسید پیش نویس توافقنامه باشد - 20 صفحه با حدود 80 صفحه ضمیمه.

یک خبرنگار ایرانی به نقل از ظریف گفت به نظر می رسد هیئت ایرانی تا پایان روز یکشنبه در وین خواهند ماند. ظریف تاکید کرد مذاکرات با شدت تمام در جریان است. دیگر از اتهامات چند روز قبل مبنی بر این که آمریکا تعهدات پیشین خود را نادیده می گیرد یا موضوعات جدیدی را مطرح می کند، خبری نیست.

از طرف دیگر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ناگهان در خارج هتل ظاهر شد و در حالی که عصایش را در کنار یک میز کوچک قرار می داد بر جدی بودن مذاکرات تاکید کرد و گفت ایرانیان باید تصمیم های سیاسی مهمی اتخاذ کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا شنبه صبح پس از دیدار با ظریف در توئیتی از وجود اختلاف های دشواری خبر داد که برای دست یابی به توافق باید حل شود اما غروب شنبه پس از یک نشست محوری با همتای ایرانی خود، کری حرفی برای بیان کردن نداشت.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هم به رویترز گفت اکنون که همه مسائل بر روی میز قرار دارد زمان تصمیم گیری فرا رسیده است.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران نیز روز شنبه در دیدار با دانشجویان در تهران همانند چند هفته قبل که تاکید کردند هیچ فرد یا بازرس خارجی اجازه نخواهد یافت به تاسیسات نظامی ایران وارد شود.

هشدار رهبر عالی ایران در این دیدار این بود که جنگ با قدرت استکباری پس از توافق پایان نمی یابد.

غروب شنبه پس از آنکه وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس وارد وین شدند، کری با تمام همتایان مذاکره کننده خود دیدار کرد تا احتمالا چگونگی شکل گیری توافق را بازبینی کنند و درمورد اینکه کدام موانع نیاز به کار بیشتر دارند تصمیم بگیرند.

نویسنده در ادامه تاکید کرد این نخستین بار است که ایرانیان، آمریکاییان و اروپاییان همگی درمورد پایان بازی سخن می گویند.

شنبه پانزدهمین روز مذاکرات پی در پی کری در وین بود و این بیشترین زمانی است که وزیر امور خارجه آمریکا تاکنون در یک کشور خارجی به سر برده است. این زمان حتی از مدتی که وی پس از حادثه دوچرخه سواری در بیمارستان بستری شد نیز بیشتر بود. کری در این مدت بیش از پنجاه نشست داشته که بیشتر آنها با ظریف بوده است.
 

تقدیر 203 نماینده مجلس از مردان هسته ای

 
203 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با قدردانی از حضور میلیونی مسلمانان و مستضعفان در روز قدس در عین حال از ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی‌ها قدردانی کردند و آن را مایه مباهات دانستند.
 
خبرگزاری ایسنا: 203 نماینده مجلس در بیانیه‌ای با قدردانی از حضور میلیونی مسلمانان و مستضعفان در روز قدس در عین حال از ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده در برابر زیاده خواهی‌ها قدردانی کردند و آن را مایه مباهات دانستند.

مهرداد بذرپاش عضو هیات رئیسه مجلس بیانیه‌ای که به امضای 203 نماینده مجلس رسیده بود را قرائت کرد که به شرح زیر است:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آستانه‌ی شکرانه الهی و تشکر از حضور گسترده مسلمین و حق خواهان جهان به ویژه مردم بصیر و آگاه ایران اسلامی در راهپیمایی روز جهانی قدس شریف و در لحظات حساس و پایانی مذاکرات هسته‌ای بر نکات ذیل تاکید می‌کنند.

این ایام مصادف با روزهای پایانی مذاکرات هسته‌ای است که بعد از همه فرازها و نشیب‌های خود لحظات حساسی را پشت سر می‌گذارد و فراتر از تحلیل‌ها حقیقت عناصر فعال در این مذاکرات را آشکار می‌کند.

امروز هیچ فرد آگاه و بی‌غرضی نیست که حسن نیت ایران اسلامی را در حضور صادقانه خود در مذاکرات اذعان نکند و در مقابل پی به اهداف شوم و بهانه جویی‌های مکرر مستکبران غربی بخصوص شیطان بزرگ آمریکا نبرده باشد.

روزهای گذشته به شفافی نشان داد که سیاست‌مداران آمریکایی بهانه جو و غیر قابل اعتمادند و به چیزی جز محروم نمودن ملت‌ها به ویژه ملت رشید ایران از همه داشته‌های خویش راضی نبوده و فراتر از همه مقررات بین‌المللی خوی سلطه گری و جنایت کاری خود را در پس وعده‌های فریب کارانه‌شان در خدمت اهداف شومشان قرار می‌دهند.

ایستادگی نمایندگان مذاکره کننده ایران اسلامی در برابر زیاده خواهی‌های مستکبران به رهبری آمریکا مایه مباهات و قابل تقدیر است. نمایندگان ملت بزرگ ایران از این عزیزان می‌خواهند تا خطوط قرمز ترسیمی نظام اسلامی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را میزان و ملاک خویش قرار داده و با هر نتیجه مذاکرات تحمیلی که مخالفتی با این اصول داشته باشد مخالفت کرده و با اختیار بالای خود و مخالفت هوشمندانه‌شان در برابر تحمیل‌گری‌های سلطه گران پرده از چهره مزورانه آمریکا برکشند.

به هر حال رفع تحریم‌های پولی و بانکی و تسلیحاتی در روز آغاز انجام تعهدات ایران بدون قبول راستی‌آزمایی‌هایی توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که سابقه‌ی بسیار نامطلوبی در اذهان مردم ایران دارد از یک سو و از سوی دیگر منع مطلق بازرسی از مراکز نظامی ، امنیتی و بازجویی از دانشمندان و ممانعت از اعمال هرگونه محدودیت در فرآیند تحقیق و توسعه و عدم قبول زمان‌بندی نامتعارف و ظالمانه آمریکا ضرورت دارد.

این نکات ملاک مجلس شورای اسلامی در بررسی و انجام وظیفه قانونی برابر اصول 75 و 125 قانون اساسی خواهد بود.

در خاتمه مجددا یاد آوری می‌نماییم که راه برون رفت از مشکلات درونی کشور و جلوگیری از جنایات تحمیلی آمریکایی و بهانه جویی‌های مکرر آن ایجاد مصونیت داخلی با همیاری و همکاری همه مسئولان کشور و ملت بزرگ و شریف ایران به ویژه دولت خدمتگزار و مجلس شورای اسلامی است که امید است در سایه الطاف الهی و تدابیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال همدلی و همزبانی رخ دهد و کشور عزیزمان را از برکاتش بهره‌مند سازد.

به گزارش ایسنا، همچنین مهرداد بذرپاش بخش دیگری از این بیانیه که به مناسبت روز قدس صادر شده بود را به شرح زیر قرائت کرد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

1- 36 سال پیش روح خدا روز جهانی قدس را به عنوان سمبل ضدیت با غده سلطانی و غاصب صهیونیستی و پرده گیری از چهره نفاق مروجان اسلام آمریکایی مشخص و اعلام کرد و تاکنون این پیام خدایی سبب تزلزل و زوال شجره خبیثه اسراییل غاصب در سرزمین‌های اشغالی شده است.

امسال نیز حرکت پرشکوه ملت‌های حق جوی جهان به ویژه مسلمانان و علی‌الخصوص مردان بصیر ایران اسلامی تجدید میثاقی با پیام انقلاب اسلامی در ضرورت وحدت مسلمین و وجوب آزادی قدس شریف و اعلام انزجاری از کودک کشی و جنایتکاری رژیم جعلی صهیونیست و همدست او خائنین حرمین شریفین در کشتار بیگناهان یمن بود و بیان بیزاری و برائتی بود از استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و محکومیت حمایت‌های آنها از همه جنایتها و وحشی‌گری‌های رخ داده در سرزمین‌های اشغالی و علیه ملت مظلوم یمن که به فضل الهی به زودی در محکمه‌ی عدل جهانی مسببان و حامیان آن محاکمه و به جزای خیاناتشان خواهند رسید.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور دهها میلیونی مسلمین و مستضعفان جهان در روز جهانی قدس از دولت‌های اسلامی مصرانه می‌خواهیم برای جلوگیری از ادامه جنایات سران قدرت طلب عربستان در یمن همه مقدورات خویش را جهت رفع شجره منحوس صهیونیسم به کار گیرند.
 

رهبر معظم انقلاب: کسانی که در سال 88 آن حوادث را به‌ راه انداختند قابل اطمینان نیستند

 
 
خبرگزاری ایسنا: حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیداری صریح و صمیمی با بیش از هزار جوان دانشجو، حدود 4 ساعت به دغدغه ها، مطالبات، انتقادها و پیشنهادهای آنان گوش دادند و درباره مسائل مختلف از جمله آرمانخواهی، الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکلهای دانشجویی، مسائل منطقه، تداوم استکبارستیزی ملت ایران و مسائل روز دانشجویی با آنان سخن گفتند.

 رهبر انقلاب در این دیدار که از ساعت هجده آغاز و بعد از نماز و افطار نیز ادامه یافت با اشاره به حسرت جاری در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کردند: هرکس در این بهار معنویت و صفا، دلش را تحت تأثیر باران رحمت و لطف الهی قرار داده، در آینده از میوه های این بذر افشانی معنوی، بهره ها خواهد برد.

ایشان در پاسخ به سؤال همیشگی جوانان درباره راههای تعالی روحی، افزودند: از بزرگان شنیدم که مهمترین کار برای اعتلای معنوی، تقوا و پرهیز از گناه است.

حضرت آیت الله خامنه ای، انجام فرائض دینی بویژه «نماز اول وقت، با حضور قلب و حتی المقدور با جماعت» را مکمل پرهیز از گناه برشمردند و خاطرنشان کردند: این مجموعه گرانبها را با تلاوت هر روزه حداقل چند آیه از قرآن، زینت دهید.

رهبر انقلاب پس از تأکید بر فرائض دینی به بحثی در زمینه فرائض دانشجویی پرداختند.

ایشان قشر دانشجو را قشری ممتاز خواندند و تأکید کردند: مهمترین فریضه دانشجویی آرمانخواهی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، با رد تفکری که آرمانخواهی را مخالف واقع گرایی می داند خاطرنشان کردند: آرمانگرایی مخالف محافظه کاری است نه واقع گرایی.

ایشان در توضیح بیشتر، محافظه کاری را تسلیم در مقابل هر واقعیتی خواندند و افزودند: آرمانگرایی یعنی استفاده صحیح از واقعیات مثبت و مبارزه با واقعیات منفی در جهت رسیدن به اهداف بزرگ.

رهبر انقلاب، «ایجاد جامعه اسلامی و احیای تفکر اسلام سیاسی» را از مهمترین آرمان ها خواندند و افزودند: آرمان اعتماد به نفس و اعتقاد به «ما می توانیم» نیز در مسیر رشد و تعالی جامعه و کشور، تأثیری تعیین کننده دارد.

مبارزه با نظام سلطه و استکبار، سومین آرمانی بود که ایشان در چارچوب فرائض جامعه دانشجویی، مورد بحث قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه گر و سلطه پذیر است.

ایشان «عدالت خواهی»، «سبک زندگی اسلامی»، «آزادیخواهی واقعی و نه غربی»، «رشد علمی»، «کار و تلاش و پرهیز از تنبلی» و «اسلامی شدن دانشگاهها» را از دیگر مصادیق آرمانخواهی تشکلهای دانشجویی برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی، سپس به یک دغدغه راهبردی جامعه دانشجویی پاسخ گفتند: «چگونه می توان با آرمانخواهی بر تصمیمات مسئولان کشور تأثیرگذار شد؟»

پاسخ ایشان به این سؤال مهم صریح و مؤکد بود: «آرمانها را تکرار کنید، با جدیت بر سر آنها بایستید تا به گفتمان دانشجویی و سپس گفتمان عمومی تبدیل شوند، آنگاه مسئولان و مراکز دولتی و حکومتی، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.»

رهبر انقلاب پس از تبیین ساز و کار تأثیرگذاری جامعه دانشجویی بر تصمیمات مراکز مختلف کشور، به بیان الزاماتی پرداختند که تشکلهای دانشجویی می بایست به آنها پایبند باشند.

ایشان پرهیز از «سطحی نگری و کار عمقی روی مفاهیم اسلامی» را نخستین الزام تشکلهای دانشجویی برشمردند.

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه، به نقد برخی شعارها و سخنانی پرداختند که ظاهری اسلامی اما باطنی متفاوت دارد.

ایشان به عنوان یک مصداق افزودند: اصطلاح اسلام رحمانی که این روزها رایج شده است از ترکیب دو کلمه زیبا بوجود آمده اما معنای واقعی آن چیست؟ آیا منظور این است که برخلاف قرآن که انسانها را به مؤمن، کافر، دشمن و دوست تقسیم می کند باید با همه انسانها، صرفاً با رحمت برخورد کرد؟ و با کسانی که با اسلام و ملت ایران دشمنی می کنند، بر خلاف فرمان پروردگار با محبت، مودّت و مَعدِلَت رفتار کرد؟

ایشان، اینگونه حرفهای بدون تأمل و سطحی را کاری غلط و گمراه کننده خواندند و افزودند: آیا اصطلاح اسلام رحمانی، نشأت گرفته از لیبرالیزم غربی است؟ اگر اینگونه باشد این اصطلاح، نه اسلامی است و نه حتی رحمانی و عاطفی، چرا که زیربنای لیبرالیزم یعنی تفکر اومانیستی براساس نفی پروردگار و معنویت شکل گرفته و بر پایه منافع گروههای قدرتمند، استوار است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه همین بحث، به نقد مسائلی که ارزشهای امریکایی نامگذاری شده پرداختند و افزودند: جهانخوارگی نظام سلطه در همین ارزشهای امریکایی ریشه دارد ضمن اینکه نکات خوب این ارزشها نیز، در رفتار سلطه جویانه مقامات امریکایی به فراموشی سپرده شده است.

ایشان افزودند: اگر اصطلاح اسلام رحمانی به اینگونه مسائل اشاره دارد صددرصد غلط است و ربطی به اسلام واقعی ندارد.

رهبر انقلاب سپس به یکی دیگر از الزامات اثرگذاری تشکلهای دانشجویی یعنی «افزایش قدرت جاذبه» پرداختند.

ایشان با رد کامل افزایش جذابیت در محیط های دانشجویی از راههای غلطی همچون اردوهای مختلط و کنسرتهای موسیقی تأکید کردند: کسانی که دختران و پسران دانشجوی مردم را تحت عنوان ایجاد جاذبه، بصورت مختلط در پوشش اردوهای دانشجویی به اروپا می برند قطعاً به محیطهای دانشجویی و حتی نسل آینده خیانت می کنند.

رهبر انقلاب در تبیین راههای صحیح افزایش قدرت جذب تشکلهای دانشجویی، به ارائه حرفهای نو و تازه دینی، سیاسی و اجتماعی اشاره کردند و افزودند: مطالعه عمیق قرآن و نهج البلاغه، امکان طرح سخنان نو و جذاب را فراهم می آورد.

استفاده از روشهای هنری مانند تئاتر دانشجویی، کاریکاتور، طنز، نشریات صوتی، مراسم شعرخوانی از دیگر روشهایی بود که رهبر انقلاب به تشکلهای دانشجویی توصیه کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس در تبیین سومین الزام افزایش جذابیت گروههای دانشجویی، «اقناع فکری و پرهیز از زور و تحمیل» را مورد تأکید قرار دادند.

ایشان خاطرنشان کردند: تفکر دینی را جز با اقناع نمی شود منتقل کرد البته ممکن است تحت تأثیر احساسات و هیجانات، برخی حرفها بدون اقناع فکری، پذیرفته شود اما این پذیرش چون اقناعی نیست، ماندگار نخواهد بود.

رهبر انقلاب با اشاره به سابقه استفاده گروههای مارکسیستی و کمونیستی از روشهای غیراقناعی و تحمیل عقاید خود، هشدار دادند: اگر برخی خبرها درباره فعال شدن دوباره جریان مارکسیستی در بعضی دانشگاهها، واقعیت داشته باشد، قطعاً پول امریکایی حامی این جریان است تا دانشجویان متفرق و شقه شقه شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای «بکارگیری اساتید ارزشی و خودداری از استفاده از عناصر نامطمئن برای نظام و کشور و مردم» را به تشکلهای دانشجویی توصیه و خاطرنشان کردند: عناصری نظیر کسانی که در سال 88 آن حوادث را براه انداختند و بدون هیچ منطقی با اسلامیت و جمهوریت نظام مخالفت کردند قابل اطمینان نیستند.

رهبر انقلاب «فهم واقعیات کشور» را از دیگر الزامات افزایش تأثیرگذاری جریانهای دانشجویی برشمردند.

ایشان افزودند: توقع از مسئولان برای کار و تلاش بیشتر، توقع درستی است اما باید واقعیات مثبت را نیز مشاهده کرد.

حضرت آیت الله خامنه ای، پررنگتر شدن آرمانها و ناکام ماندن تلاش بعضی مجموعه ها برای به حاشیه راندن و حذف آرمانهای امام خمینی را از جمله واقعیات قابل توجه کشور دانستند.

ایشان یادآوری کردند پس از رحلت امام بزرگوار، عده ای بر اثر یک اشتباه، اهداف پنهان خود را برای کنار گذاشتن آرمانهای بزرگ امام علنی کردند که البته الان چون پخته تر شده اند دیگر به صراحت از این هدف حرف نمی زنند، اما عمل می کنند.

رهبر انقلاب افزودند: با وجود تلاشهای بی وقفه این عده در داخل و خارج و بکارگیری عناصر فکری، سیاسی و هنری، نشاط و حیات آرمانها در کشور اوج گرفته است و جوانانی که حتی واقعیات جذاب دوران امام و جنگ تحمیلی را ندیده اند با تمام وجود جذب آرمانهای اسلام و انقلاب شده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای «حضور و نفوذ شگفت آور و معنوی ایران» در منطقه را از دیگر واقعیاتی برشمردند که تشکلهای دانشجویی باید مورد توجه قرار دهند.

ایشان افزودند: با خبریم که امریکاییها و مرتجعان منطقه در نشستهای پنهان خود، برای یکدیگر از نفوذ ایران در منطقه درد دل می کنند اما کاری هم از دستشان بر نمی آید.

رهبر انقلاب با اشاره به بمباران صد روزه یمن و کشتار وحشیانه مردم بیگناه و مظلوم آن کشور افزودند: غربِ لیبرال و مدعی آزادیخواهی در برابر این جنایت سعودیها، لب از لب باز نمی کند و شورای امنیت در یکی از ننگین ترین قطعنامه های خود، بجای بمباران کنندگان، بمباران شوندگان را محکوم می کند.

ایشان، علت اصلی بمباران خانه و کاشانه مردم یمن را غیظ و عصبانیت سعودیها و حامیانشان از نفوذ ایران در منطقه برشمردند و افزودند: بر خلاف ادعاها، نفوذ ایران اسلامی در منطقه، موهبتی خدادادی است، نه فیزیکی و متکی بر سلاح، و ما همچون شهید بهشتی به دشمنان این ملت می گوییم از این عصبانیت و غیظ بمیرید.

رهبر انقلاب با توصیه به تشکلهای دانشجویی برای کار کردن روی مسائل منطقه ای و بین المللی از جمله قضایای یمن، عراق و سوریه، ایجاد تشکلهای دانشجویی برای استفاده در هنگام انتخابات را نوعی اهانت به جامعه دانشجویی خواندند و افزودند: جدای از این تشکلهای یکبار مصرف، تشکلهای اسلامی و علاقمند می توانند در حرکت عمومی کشور، بسیار مفید و تأثیرگذار باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش نخست سخنانشان، پس از شنیدن سخنان 9 نفر از نمایندگان تشکلها و جریانهای دانشجویی، با اشاره به اظهارات یکی از دانشجویان در خصوص بی فایده بودن «شعار بدون عمل»، گفتند: البته شعار پر محتوا، پر مضمون و حاکی از یک حقیقت قابل گسترش فکری، می تواند عوامل انسانی را به صحنه بکشاند و جهت دهنده و برانگیزاننده باشد.

«سختگیری در مقابل تشکلهای انقلابیِ دانشجویی»، محور انتقاد یکی از دانشجویان بود که رهبر انقلاب در این خصوص خطاب به وزیران علوم و بهداشت تأکید کردند: حرفهای تشکلهای دانشجویی انقلابی و اسلامی همان حرفها و مطالبات ماست و افرادی که در دانشگاهها، کارها و مسئولیتهای کلیدی در دست دارند مطلقاً نباید بر این تشکلها سختگیری و فضای فعالیت آنان را محدود کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با وارد دانستن انتقاد یکی دیگر از دانشجویان در خصوص ترویج برخی مسائل مُخلّ پیشرفتهای علمی در دانشگاهها نظیر برگزاری کنسرتهای موسیقی، گفتند: اینگونه کارها به بهانه ی نشاط بخشی به محیط دانشجویی، جزو غلط ترین کارهاست.

رهبر انقلاب سوق دادن جوانان به این فضاهای ناسالم را برنامه دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: پیشروان حرکت پرافتخار علمی امروز کشور در رشته های حساس و مهمی نظیر هسته ای و نانو، جوانان مؤمن و انقلابی بوده و هستند و دشمنان می خواهند امثال دکتر شهریاری ها و دکتر چمرانها، در دانشگاهها تربیت نشوند.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: هر دو وزیر محترم علوم و بهداشت مورد اعتماد من هستند اما باید مراقبت کنند که افرادی در زیر مجموعه آنها، دانشجویان را با برخی کارها و برنامه های غلط، از گرایش انقلابی و اسلامی و معنویت دور نکنند.

«تشکیل کرسیهای آزاداندیشی به معنای واقعی» نکته دیگری در سخنان دانشجویان بود که رهبر انقلاب درخصوص آن گفتند: بنده کاملاً با چنین کاری موافقم و باید جوان دانشجوی مسلمانِ انقلابیِ ولایی، با خونسردی و با قدرت منطق و قوت استدلال، استدلالهای معارض را باطل کند که این ظرفیت امروز وجود دارد.

حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان درباره سخنان برخی نمایندگان و منصوبین رهبری و القای این نظرات به عنوان دیدگاههای رهبری گفتند: حرف این افراد، حرف خود آنهاست و حرف بنده را از خود بنده بشنوید.

ایشان افزودند: منصوب شدگان از سوی رهبری حتی ممکن است در برخی مسائل سیاسی و اجتماعی نظر متفاوتی با بنده داشته باشند که این مسئله اشکالی ندارد، زیرا مسئله اصلی، جهت گیریهای کلی و انقلابی است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: البته اگر کسی از قول بنده نکته خلاف واقع را مطرح کند، به او تذکر داده و خواسته می شود که آن مطلب را اصلاح کند.

«وضعیت مبارزه با استکبار پس از مذاکرات هسته ای» سؤال دیگری بود که یکی از دانشجویان مطرح کرد. رهبر انقلاب در پاسخ تأکید کردند: مبارزه با استکبار و نظام سلطه، براساس مبانی قرآنی، هیچگاه تعطیل پذیر نیست و امروز امریکا کامل ترین مصداق استکبار است.

ایشان افزودند: به مسئولین مذاکره کننده نیز گفته ایم که فقط در موضوع هسته ای حق دارید مذاکره کنید و با اینکه طرف امریکایی گاهی مسائل منطقه، از جمله سوریه و یمن را پیش می کشد، مسئولین ما می گویند در این مسائل مذاکره نمی کنیم.

رهبر انقلاب تأکید کردند: مبارزه با استکبار جزء مبانی انقلاب و از کارهای اساسی است، بنابراین، خودتان را برای ادامه مبارزه با استکبار آماده کنید.

دانشجویی از رهبر انقلاب درخواست کرد پدران و مادران را به سهل گیری در ازدواج جوانان توصیه کنید.

حضرت آیت الله خامنه ای نیز پدران و مادران را به پرهیز از سختگیری دعوت کردند و گفتند: خداوند در قرآن وعده داده است که پس از ازدواج از فضل خود جوانان را غنی می کند و مشکلات برطرف می شود.

ایشان رسم خواستگاری و واسطه گری برای تسهیل ازدواج جوانان را رسمی ستودنی خواندند و گفتند: حل مشکلات ازدواج جوانان، به نفع دنیا و آخرت کشور و جامعه است.

رهبر انقلاب در همین زمینه مسئله مهم افزایش نسل را مورد اشاره قرار دادند و با اشاره به برخی گزارشها درباره عدم اجرای صحیح قانون درخصوص جلوگیری از منع باروری، خطاب به وزیر بهداشت تأکید کردند: به این مسئله رسیدگی کنید.

رهبر انقلاب با اظهار خرسندی عمیق و قبلی از دیدار با دانشجویان، حضور پرشور، پرانگیزه و با نشاط دانشجو و جوان ایرانی در عرصه مسائل گوناگون کشور را مسئله ای مهم و نقطه مقابل گزارشهایی خواندند که برخی مراکز مغرض آماری درباره افسردگی جوان ایرانی ارائه می دهند.

ایشان خاطرنشان کردند: این دروغ محض و خباثت آمیز، بهانه ای برای تجویز آزادیهای مبتذل است.

حضرت آیت الله خامنه ای جوان ایرانی را از با نشاط ترین، فعالترین و سرزنده ترین جوانان دنیا برشمردند و در مقابل، آمار بالای خودکشی جوانان اروپایی را نشانه افسردگی در دنیای غرب دانستند.

ایشان قتل حدود 80 کودک در حمله چند سال قبل یک جوان اروپایی و همچنین گرایش بالای جوانان اروپایی به عضویت در داعش برای خودکشی از طریق عملیات انتحاری را نمونه هایی از افسردگی جوان اروپایی خواندند و در مقابل تأکید کردند: جوان ایرانی که با زبان روزه و پس از شب زنده داری شب قدر، برای راهپیمایی روز قدس در گرمای شدید تابستان به خیابان می آید، سرزنده و با نشاط و فرسنگها از افسردگی به دور است.

در ابتدای این دیدار 9 نفر از نمایندگان تشکلهای دانشجویی آقایان:

- علی پهلوان کاشی – دبیر جامعه اسلامی دانشجویان

- کیوان عاصم کفاش – دبیرکل مجمع تشکلهای اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد

- وحید زارع – عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی

- هادی ذوالفقاری – دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی

- میکاییل دیانی – دبیر تشکیلات اتحادیه ی انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل

-  علی مهدیانفر – مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شمال

- حسین شهبازی زاده – دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی

و خانم ها

- زینب السادات حسینی – عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

- صبا کرم – مسئول گروه جهادی پزشکی قرار گاه نجف

دیدگاهها و پیشنهادهای خود را به این شرح بیان کردند:


- ضرورت ارتباط بیشتر مسئولان قوا با دانشجویان

- تشکیل اتاق فکر برای رصد معضلات فرهنگی کشور

- زدودن نگاه سیاسی از حوزه فرهنگ

- جوانگرایی در اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی و در نظر گرفتن سهمی برای تشکلهای دانشجویی

-  لزوم برخورد قانونی با خاطیان موضوع بورسیه ها

- تلاش بی وقفه برای جلوگیری از افت جایگاه علمی کشور در سطح جهانی

- لزوم تلاش مضاعف دستگاه قضایی برای مقابله با مفاسد مالی

- حمایت از تلاشهای تیم هسته ای برای ایستادگی در مقابل زیاده خواهی امریکا و حفظ منافع ملی

- توجه به اقتصاد دانش بنیان

- ضرورت طرد عناصر فتنه گر از سمت های اجرایی

- لزوم جلوگیری از بروز التهاب در فضای ذهنی جامعه با خود داری از برجسته کردن اختلافات سیاسی

-  استفاده لازم از ظرفیت تریبون های نماز جمعه و عدم ورود ائمه جمه به فعالیت های حزبی

- اتکاء به توان داخلی و مدیریت جهادی جهت عبور از مشکلات اقتصادی

-  ضرورت جلوگیری از تحریف خط امام در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی

- مسدود کردن فعالیت جریان نفوذی در حوزه ی فرهنگی دانشگاهها

- ضرورت انتقال تجربه مدیریت نسل اول انقلاب به نسل های بعد

- انتقاد از محدود کردن ظرفیت دیپلماسی کشور به موضوع هسته ای و مذاکره با امریکا

- انتقاد از تطبیق نادرستِ شرایط فعلی کشور با شرایط قبول صلح امام حسن (ع)

- لزوم توجه جدی مسئولان به محرومان و قشرهای ضعیف
 

برداشت علی مطهری از فرمایشات رهبری

 
خبرآنلاین: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره فرمایشات مقام معظم رهبری درباره لغو کنسرت‌ها صحبت کرد.

بعد از فرمایش رهبری درباره کنسرت‌های مختلط که در جمع دانشجویان مطرح شد، علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحاتی را درباره این مساله مطرح کرد.

براساس خبر «ایسنا» او در پاسخ به این پرسش که «روز گذشته مقام معظم رهبری با دانشجویان دیدار داشتند و به برگزاری کنسرت‌های مختلط انتقاد کردند آیا این برداشت درست است که ایشان مخالف برگزاری تمام کنسرت‌ها در کشور است، گفت: «نظر رهبر معظم انقلاب این بود که برای ایجاد نشاط در دانشگاه‌ها نباید کنسرت و اردوهای مختلط برگزار شود و طبعا نظر ایشان در مورد کنسرت‌های غیرشرعی بود زیرا در ادامه صحبت‌های خود به اردوهای مختلط اشاره می‌کنند و آن اختلاط‌های بی‌جا است که اسلام هم به آن اجازه نداده است.»

او افزود: «بنابراین مقصود ایشان کنسرت‌های غیرشرعی که همراه با اختلاط و برخی رفتارهای ناخوشایند است، است. به نظر من حرف ایشان، حرف درستی است و نمی‌توانیم از آن نتیجه بگیریم که کنسرت‌های مجوزدار نیز تعطیل شود. در کنسرت‌هایی که در آن مجوز گرفته می‌شود و روابط رعایت شده، برهم زدن آن کاری غیر قانونی است.»

 
 

بازتاب جهانی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب

 
خبرگزاری ایسنا: پس از آن که رهبر معظم انقلاب روز شنبه در نشستی صمیمانه با دانشجویان، درباره مسائل جهانی از جمله آرمانخواهی، مسائل منطقه و تداوم استکبارستیزی ملت ایران سخن گفتند، رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های غربی به پوشش اظهارات ایشان درخصوص مساله استکبارستیزی پرداختند.

سه خبرگزاری رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه در خبرهایی جداگانه تاکید رهبر معظم انقلاب بر تداوم مبارزه با استکبار جهانی به رهبری آمریکا را برجسته کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری با تیتر "رهبر ایران خواهان تداوم مبارزه علیه آمریکا شد" نوشت: رهبر معظم ایران روز شنبه خواهان ادامه مبارزه با آمریکا شد و این نشان می‌دهد که بی اعتمادی تهران به واشنگتن صرف نظر از نتیجه مذاکرات هسته‌ای هم‌چنان باقی خواهد ماند.

این خبرگزاری به نقل از شبکه خبری "پرس تی وی" گزارش داد که رهبر معظم انقلاب خطاب به دانشجویان دانشگاه‌ها در تهران ضمن این که آمریکا را " نمونه کامل استکبار " خواند، گفت که آماده تداوم مبارزه علیه قدرتهای استکباری باشید.

همچنین خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: رهبر معظم ایران روز شنبه آنچه که وی "استکبار" دشمن قسم خورده ایران،‌ آمریکا خواند، را محکوم کرد و گفت که مبارزه با این استکبار ادامه پیدا خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز هم در گزارش خود نوشت: آیت الله علی خامنه ای، رهبر معظم ایران، روز شنبه در نشستی با دانشجویان در تهران گفت آمریکا تجسم حقیقی استکبار جهانی است.

رویترز به نقل از وبسایت متعلق به رهبر معظم انقلاب ادامه داد، وی در پاسخ به دانشجویی که از او پرسید پس از اتمام مذاکرات هسته ای ایران و قدرتهای جهانی، چه اتفاقی برای مبارزه علیه استکبار جهانی خواهد افتاد پاسخ داد، این مبارزه متوقف نمی شود.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در گزارشی عنوان کرد: آیت الله خامنه ای، رهبر معظم ایران، آمریکا را تجسم نهایی استکبار خواند و هشدار داد مخالفت ایران با واشنگتن اگر هم که در روزهای آینده توافق هسته ای میان تهران و قدرتهای جهانی حاصل شود، پایان نخواهد یافت.

شبکه خبری فاکس نیوز نیز نوشت: رهبر معظم ایران در حالی که مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت حاصل می کند خواهان ادامه مبارزه علیه آمریکا شد.

فاکس نیوز تاکید کرد: این اظهارات آیت الله خامنه ای حاکی از این است که چه توافق هسته ای حاصل شود و چه نشود بی اعتمادی تهران به واشنگتن پا بر جا خواهد بود.

فاکس نیوز ادامه داد: اظهار نظرهای وی ضربه ای به امیدهای آمریکا در خصوص این که توافق منجر به بهبود روابط با ایران و همکاری احتمالی علیه داعش شود، است.

رسانه های اسرائیلی شامل هاآرتض، یدیعوت آحارونوت، اورشلیم پست و تایمز آو اسرائیل نیز این اظهارات مقام معظم رهبری را بازتاب دادند.

روزنامه تایمز آو اسرائیل در این خصوص گزارش داد: رهبر معظم ایران آمریکا را تجسم استکبار جهانی خواند و گفت به چالش کشیدن آن هسته مرکزی انقلاب اسلامی است.

روزنامه هاآرتض نیز به شکلی مشابه با ذکر این نقل قول از رهبر انقلاب مبنی براین که "آمریکا تجسم مطلق استکبار است" مدعی شد این اظهارات وی تلاشی برای آماده کردن آراء عمومی ایران برای توافق قریب الوقوع با غرب است.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست در خبر خود در این خصوص عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از آن که سرپرست برنامه هسته ای ایران اعلام کرد، مذاکرات با قدرتهای جهانی به خبرهای خوب منجر شده است گفت کشورش مبارزه با آمریکای مستکبر را ادامه خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، رهبر معظم ایران گفت: مبارزه علیه قدرتهای مستکبر و نظام سلطه یکی از اصول و جوهره انقلاب است و اگر ما مبارزه علیه استکبار را متوقف کنیم، دیگر پیرو قرآن نخواهیم بود.

به گزارش ایسنا، حضرت آیت الله خامنه ای عصر روز شنبه در دیداری صریح و صمیمی با بیش از هزار جوان دانشجو، حدود 4 ساعت به دغدغه‌ها، مطالبات، انتقادها و پیشنهادهای آنان گوش دادند و درباره مسائل مختلف از جمله آرمانخواهی، الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکلهای دانشجویی، مسائل منطقه، تداوم استکبارستیزی ملت ایران و مسائل روز دانشجویی با آنان سخن گفتند.

رهبر انقلاب پس از تأکید بر فرائض دینی به بحثی در زمینه فرائض دانشجویی پرداختند.

ایشان قشر دانشجو را قشری ممتاز خواندند و تأکید کردند: مهمترین فریضه دانشجویی آرمانخواهی است.

حضرت آیت الله خامنه ای، با رد تفکری که آرمانخواهی را مخالف واقع گرایی می داند خاطرنشان کردند: آرمانگرایی مخالف محافظه کاری است نه واقع گرایی.

ایشان در توضیح بیشتر، محافظه کاری را تسلیم در مقابل هر واقعیتی خواندند و افزودند: آرمانگرایی یعنی استفاده صحیح از واقعیات مثبت و مبارزه با واقعیات منفی در جهت رسیدن به اهداف بزرگ.

رهبر انقلاب، «ایجاد جامعه اسلامی و احیای تفکر اسلام سیاسی» را از مهمترین آرمان ها خواندند و افزودند: آرمان اعتماد به نفس و اعتقاد به «ما می توانیم» نیز در مسیر رشد و تعالی جامعه و کشور، تأثیری تعیین کننده دارد.

مبارزه با نظام سلطه و استکبار، سومین آرمانی بود که ایشان در چارچوب فرائض جامعه دانشجویی، مورد بحث قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: علت اصلی دشمنی زورگویان جهانی با ملت ایران، خودداری جمهوری اسلامی از پذیرش نظام مبتنی بر سلطه گر و سلطه پذیر است.

ایشان «عدالت خواهی»، «سبک زندگی اسلامی»، «آزادیخواهی واقعی و نه غربی»، «رشد علمی»، «کار و تلاش و پرهیز از تنبلی» و «اسلامی شدن دانشگاهها» را از دیگر مصادیق آرمانخواهی تشکلهای دانشجویی برشمردند.

رهبر انقلاب اسلامی، سپس به یک دغدغه راهبردی جامعه دانشجویی «چگونه می توان با آرمانخواهی بر تصمیمات مسئولان کشور تأثیرگذار شد؟» پاسخ گفتند.

پاسخ ایشان به این سؤال مهم صریح و مؤکد بود: «آرمانها را تکرار کنید، با جدیت بر سر آنها بایستید تا به گفتمان دانشجویی و سپس گفتمان عمومی تبدیل شوند، آنگاه مسئولان و مراکز دولتی و حکومتی، تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.»

رهبر انقلاب پس از تبیین ساز و کار تأثیرگذاری جامعه دانشجویی بر تصمیمات مراکز مختلف کشور، به بیان الزاماتی پرداختند که تشکلهای دانشجویی می بایست به آنها پایبند باشند.

یک نماینده: تعداد دکل‌های گمشده زیاد است!

 
خبرگزاری ایرنا: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع دکل گمشده گفت: تعداد دکل ها یک یا دو دکل نیست بلکه بسیار بیشتر از تعدادی است که مطرح شده است.

حسین دهدشتی در جمع خبرنگاران افزود: موضوع دکل در قالب شرکت تاسیسات دریایی که دارای ابهامات فراوانی بود در بهمن ماه سال 90 به صورت یک تخلف محرز شد و با پیگیری های صورت گرفته، قرار شد که مدیریت وقت شرکت تاسیسات دریایی، گزارشی تکمیلی را به کمیسیون انرژی ارایه دهد که هرگز این گزارش ارایه نشد.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: در سال 93 درخواست تحقیق و تفحص با امضای 16 نماینده به هیات رییسه کمیسیون انرژی ارایه شد اما نمایندگان با این استدلال که چون سازمان بازرسی برای رسیدگی به این تخلف ورود پیدا کرده است، به آن رای ندادند اما مجددا ما آن را پیگیری کردیم که به زودی در جلسه علنی مجلس اعلام وصول می شود.

وی با بیان این که تخلفات صورت گرفته در شرکت تاسیسات دریایی مربوط به 20 سال گذشته است، ادامه داد: سازمان بازرسی یک سال است که وقت خود را بر روی این موضوع گذاشته و در این یک سال هم جلساتی با نمایندگان کمیسیون انرژی برگزار کرده و مسایلی را که مطرح کردیم رسیدگی کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: درخواست تحقیق و تفحص ما از پیگیری سرنوشت همین دکلی که امروز ما خبرهایش را می شنویم، شروع شد و طبق روال، اواخر آذرماه سال 93 در کمیسیون مطرح و نهایتا رای گیری شد که البته رای نیاورد.

دهدشتی ادامه داد: تخلف در شرکت تاسیسات دریایی بسیار گسترده است که یکی از آن ها تخلف در قراردادها است و دکل ها زیرمجموعه این قراردادها می شوند البته تخلفات دیگری نیز وجود دارد که می توان به تاسیس شرکت های سوری زیرمجموعه شرکت تاسیسات دریایی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مهم ترین تخلف آن ها بحث سهام و نحوه واگذاری سهام آن ها بوده به شکلی که برای اجرای پروژه هایی که این شرکت با وزارت نفت قرارداد دارد فقط 64 میلیارد دلار دریافت کرده و دکل ها نیز زیرمجموعه شرکت های صوری شرکت تاسیسات دریایی می شود.

این نماینده مجلس با بیان این که به نظر می رسد از ابتدای شکل گیری شرکت تاسیسات دریایی، تخلفات گسترده ای در این شرکت رخ داده است، ادامه داد: گزارش هایی به ما رسیده که حجم ابهامات بسیار زیاد بوده یعنی این که شرکت های صوری با امکانات شرکت تاسیسات دریایی تاسیس شده که از امکانات بزرگ ترین شرکت فراساحلی کشور استفاده کرده اند و شرکت تاسیسات دریایی دوباره سهام آن ها را خریداری کرده است.

دهدشتی ادامه داد: شرکت تاسیسات دریایی حداقل 30 شرکت زیرمجموعه دارد که یکی از آن ها شرکت کیتو و گلوبال می باشد که نحوه شکل گیری سهام آن ها دارای ابهام است.

وی اضافه کرد: چون 51 درصد سهام شرکت تاسیسات دریایی متعلق به صندوق بازنشستگی و 48 درصد ان متعلق به بنیاد تعاون ناجا است، نمایندگان را برای تحقیق و تفحص از آن حساس کرده اند البته می توان گفت به طور کلی شرکت هایی که بر آنها نظارتی نیست قطعا حیاط خلوت می باشد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که حجم تخلفات صورت گرفته در شرکت تاسیسات دریایی چه قدر بوده است؟ گفت: تخلفات صورت گرفته در تاسیس شرکت های زیرمجموعه این شرکت چندین برابر گم شدن یک دکل است به شکلی که شرکت تاسیسات دریایی بر روی کاغذ حدود 600 تا 700 میلیارد تومان سرمایه دارد و در اواخر دولت دهم حدود 6 میلیارد دلار نیز قرارداد اجرای پروژه انعقاد کرده اما متاسفانه پیشرفت پروژه نسبت به پول گرفته شده نیست.

نادر قاضی پور نیز در این زمینه در جمع خبرنگاران گفت: اگر تحقیق و تفحص در خصوص شرکت تاسیسات دریایی در جلسه علنی اعلام وصول شود یقینا مشخص می شود که دکل های بسیاری گم شده که باید پیدا شود و هزینه های زیادی در صنایع دریایی شده است که باید پاسخگو باشند.

وی با درخواست از قوه قضاییه برای رسیدگی به این پرونده ادامه داد: ما بسیار خوشحالیم که پرونده بقایی و سرمایه گذاری وی در خارج از کشور در قوه قضاییه در حال رسیدگی است و از قوه قضاییه هم می خواهیم که به پرونده دیگر مسوولین متخلف نیز رسیدگی شود.
 



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جاذبه و آدرس webattraction.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com
cache01last1496867965