حدیث هایی در مورد بخشش


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 13 آذر 1394
بازدید : 160
نویسنده : جاذبه وب

 

 

1- حضرت امام علی (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت زیاد دوستان را می افزاید ودشمنان را به دوستی می کشاند.

منبع: شرح غرر الحکم۴⁄۵٩٢

2- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند، به خدا و بهشت نزدیک است و به مردم نزدیک است و از آتش به دور است.

منبع:مسند،ج1،ص295

3- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: آدم سخاوتمند از غذای مردم می خورد تا آن ها هم از غذای او بخورند.

منبع: مسند،ج1،ص295

4- حضرت امام رضا (علیه السّلام) می فرمایند: سخاوت، درختی است در بهشت که شاخه هایش در دنیا است، پس هر کس به شاخه ای از آن درآویزد، به بهشت می رود.

منبع: مسترک، ج7،ص14

5- حضرت امام عسگری (علیه السّلام) فرموده اند: جود و سخا اندازه ای دارد که اگر از آن تجاوز کند اسراف میشود، احتیاط و محکم کاری اندازه ای دارد  که اگر از حدش فزون تر شد ترس خواهد بود ،صرفه جویی و اعتدال در صرف مال اندازه ای دارد که اگر از آن بیشتر شود بخل است وشجاعت ودلیری اندازه ای دارد که اگر از حدش بگذرد تهور و بی باکی خواهد بود.

منبع: بحار 17،ص218

6- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در سخنرانی خود فرمودند : آیا به شما خبر ندهم از بهترین شیوه در دنیا و آخرت ؟ گذشت از هر کس که به تو ستم کرده ، پیوست کنی با هر که از تو بریده و احسان به هر که هم به تو بدی کرده و بخشش به هر که هم تو را دریغ داشته.

منبع : اصول کافی جلد 4 ،ص 325

7- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند : سه مورد از مکارم دنیا و آخرتند : در گذری از کسی که به تو ستم کرده و پیوند کنی با کسی که از تو بریده و بردباری کنی هنگامی که با تو نادانی کنند.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327

8- ابی حمزه ثمالی گوید : شنیدم علی بن الحسین (علیه السّلام) می فرمودند : چون روز رستاخیز شود، خدا تبارک و تعالی اولین و آخرین را در یک سرزمین گرد آورد ، سپس جارچی جار کشد کجایند اهل فضل؟ پس پیشاهنگان مردم برخیزند و فرشته ها آنان را دیدار کنند و بگویند فضل شما چه بوده است؟ در پاسخ گویند: ما پیوند می کردیم با هر که از ما می برید و بخشش می کردیم به هر که از ما دریغ می کرد و گذشت می کردیم از هر که به ما ستم می کرد، فرمودند: به آنها گفته شود: راست گفتید، به بهشت در آیید.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 327

 

9- حضرت رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمودند: بر شما باد به گذشت، زیرا نیفزاید برای بنده جز عزت، از هم بگذرید، خدا به شما عزت دهد.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 329

10- حضرت امام باقر (علیه السّلام) فرمودند : پشیمانی بر گذشت بهتر و آسانتر است از پشیمانی بر کیفر.

منبع: اصول کافی جلد 4 ،ص 329

11- حضرت امام علی (علیه السّلام) فرموده اند: زشت ترین عیبها کم گذشتی از لغزش مردم و بزرگترین گناهان شتاب کردن در انتقام است.

منبع: غررالحکم ص 537

12- حضرت امام سجّاد (علیه السّلام) فرموده اند: حق اخلاقی آن کس که به تو بد کرده این است که او را عفو نمایی و اگر بدانی عفو تو مضر است و او را به تجرّی و تجاوز وا می دارد، برای کیفر او، از قانون و مردم نصرت می طلبی.

منبع: مکارم الاخلاق، ص 234

13- اسمعیل بن فضل هاشمی از حضرت امام صادق (علیه السّلام) سوال کرد: چرا حضرت یعقوب طلب عفو فرزندان را به تعویق انداخت، ولی یوسف فورا برادران گناهکار خود را بخشید و برای آمرزش آنان دعا کرد: حضرت دو جواب فرمودند: اول آنکه جوان از پیر رقیق القلب تر است به این جهت یوسف از عذر خواهی برادران زودتر متأثر شد و آنان را فورا بخشید. دوم آنکه فرزندان یعقوب به یوسف ستم کرده بودند، یوسف خود صاحب حق بود و آن را فورا بخشید، ولی یعقوب که باید حق دیگری را ببخشد، به تعویق انداخت که سحر شب جمعه برای آنان طلب آمرزش نماید.

منبع: سفینه،((قلب))،ص442

14- حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: نعمت خدا در خوشیها بخشش و تفضل است، و در سختیها پاکیزه شدن از گناه.

منبع : تحف العقول، ٣۶١

 

www.ez12.persianblog.ir

با تشکر از انتخاب شما




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جاذبه و آدرس webattraction.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com