رسانه های پاکستان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 14 آذر 1394
بازدید : 194
نویسنده : جاذبه وب

معرفی رسانه های پاکستان

 رسانه های پاکستان

 پس از استقلال پاکستان در سال 1947 میلادی ، رادیوی آل اندیا(All India Radio)(رادیو سراسری هند) فعالیت خود را بعنوان رادیوی پاکستان جهت هند شمال غربی آغاز بکار نمود. در سال استقلال پاکستان این اولین و تنها منبع رسانه های پاکستان بوده است. وپس از 7 سال  از استقلال در سال 1964م اولین کانال تلویزیون پاکستان بنام  ptv پاکستان  در شهر لاهور به تاسیس شد و برنامه های مختلف خود را جهت استفاده بیشتر مردم پاکستان پخش کرد. سپس مردم این کشور به این تلویزیون دولتی عادت نموده و جوانهای دهه های 60 ، 70 ، 80 تا پاسی از شب  به تماشای این تلویزیون  با شوق و ذوق و علاقه فراوانی تماشا می کردند. در سال 1991م اولین مرتبه کانال های شخصی بنام (The Network Television Marketing ,NTM )و  Shalimar Television Network) ،(STN در شهر فرهنگی لاهور و یا از شهرهای مهم و معروف پاکستان، کراچی آغاز به فعالیت کردند. کانال های NTM و STN برنامه های متعددی مثل موسیقی های مدرن سریال های جالب و فیلم های کارتونی برای کودکان را اجرا می نمود که بسیار مورد پسند مردم قرار می گرفت. امااین روند ادامه داشت و مردم به کانال های محلی خود خو گرفته بودند تا اینکه  در سال 1995م ، کانال های هندی و خارجی از طریق آنتن های بشقابی مستقیما پخش قابل دسترسی قرار گرفت. لذا مردم شهرهای بزرگ مثل کراچی و لاهور به کانال های خارجی و بطور ویژه به کانال های هندی عادت کردندو این کانال ها برای آن دسته مردمی که از امکانات مالی خوبی برخوردار بودند ،قابل دسترسی بود که تعداد آنها هم کم نبود و این روند رو به گسترش گذاشت علاقه وافر مردم در شهر های بزرگ و روستا ها رو به فزونی گذاشت تا اینکه در سال 1999 م سیستم جدیدی به جای آنتن های بشقابی جایگزین شد که به سیستم کابلی مشهور شد و این سیستم که توسط افرادی در محله و یا منطقه با گرفتن مجوز از دولت محلی مجاز به پخش کانال های متعددی هستند وسپس توسط کابل در اختیار متقضیان قرار میدهندالبته به اینگونه  که فرد درخواست کننده  قیمت اشتراک اولیه و ماهیانه مبلغی  را بایستی پرداخت نماید

این سیستم کابلی بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. از این طریق، مردم با اتصال یک سیم کابلی می توانستند.80الی 80کانال های خارجی و محلی را تماشا نمایند. باتوجه به افزایش شوق روز افزون مردم به کانال های خارجی دولت آقای ژنرال پرویز مشرف، تصمیم گرفت که کانال های شخصی پاکستان هم می توانند جهت استفاده بیشتر مردم پاکستان شروع بکار کنند. طبق دستور او در سال 2001م، وزارت نشریه پاکستان به چند تا کانال های تلویزیونی اجازه دادند تا کانال های خود را از طریق کابل راه اندازی کنند و مستقیما پخش بنمایند. لذا،"  "ARY بعنوان اولین  کانال خصوصی شروع بکار کرد. در آغاز مردم از برنامه های خبری کانال ARY بیشتر استفاده می کردند. ولی بتدریج برنامه های دیگر امثال مصاحبه ها و مباحثه های سیاسی، فرهنگی و ادبی مورد جلب و توجه بینندگان قرارگرفت. چندی بعد در سال 2002م "جیو" بعنوان یک کانال خبری راه اندازی شد و در زمان کمی بینندگان زیادی را جذب کردو سپس بصورت جهشی هر سال به تعداد کانال ها و دستیابی به کانالها دیگر هندی و خارجی زیادتر شد و در مدت 8 سال یعنی از سال 2001 لغایت 2008 م در پاکستان هم 40 کانال شخصی و خصوصی که هر کانال برای خود گرایشات خاص خود را دارد راه اندازی و قابل دسترسی مردم قرار گرفت که مختصرا لیست این کانال ها به شرح ذیل می باشد:

    (Pakistan Television Network P T V)  

تلویزیون ملی پاکستان : کانال ملی کشور پاکستان می باشد که 26 نوامبر سال 1964 توسط دولت پاکستان تاسیس شد ، مرکز این شبکه در شهر اسلام آباد می باشد وقابل دسترسی در )شبکه ماهواره ای امریکا،شبکه ماهواره ای اروپا ) می باشد. کانال های ذیل از زیر مجموعه این شبکه می باشد

 PTV News ()

شبکه خبری تلویزیون پاکستان: کانال مذکور یکی از شبکه های خبری 24 ساعته  و اخبار این شبکه به زبان های اردو و انگلیسی می باشند.بعد از سال 2007 میلادی اسم این شبکه از" P T V NEWS"  به

" " P T V WORLD NEWتغیر یافته است. این شبکه توسط دولت پاکستان راه اندازی شده و قابل دسترسی در کشور های انگلستان،آمریکا؛پاکستان و خاور میانه می باشد

 PTV Global()

شبکه جهانی تلویزیون پاکستان:این شبکه در سال 2006 میلادی توسط شبکه P T V و جهت پخش در خاور میانه ، امریکا و اروپا راه اندازی شد . مناطق قابل دسترسی این شبکه امریکا ، پاکستان ، انگلستان ، آسیا         میا نه( خاور میا نه) می باشند.

کانال های کابلی و ماهواره (Cable and satellite )

Geo TV :

GEO TVیک شبکه تفریحی متعلق به Independent Media Corporation با مدیریت

 J&S Enterprises (Private) Limited&Mr. Shakil Ur Rehman  است که توسط گروه خبری جنگ            " "JANG ،1 اکتبر 2002 آغاز به فعالیت نمود. آقای میر شکیل الرحمن مدیریت روزنامه کثیر النتشار پاکستان روزنامه جنگ  (که تیراژ روزانه فقط در شهر لاهور -1500000-و همیشه در حمایت دولت پاکستان بوده است)، ( که توسط پدر میر شکیل الرحمن ، آقای میر خلیل الرحمن بنیاد نهاده شد ه است) و شبکه تلویزیونی                G E Oو Independent Media Corporation   را یه عهده دارند.مجله Business Week در چاپ شماره 11 جولای 2005 خود آقای میر شکیل الرحمن را در مجموع 25 ستاره آسیا قرار داده است که باعث ایجاد تحولات عظیمی در صنعت رسانه های گروهی شده اند.شبکه تلویزیونی G E O  که توسط آقای میر شکیل الرحمن بنیاد نهاده شد یکی از پر بینده ترین شبکه پاکستان می باشد و قابل دسترسی در مناطق هند،اروپا،آمریکا،و خاور میانه می باشد(کلمه G EO  در زبان اردو به معنای زندگی کردن می باشد.)

 GEO News ()

 GEO NEWS: Geo News شبکه خبری که مرکز آن در شهر کراچی می باشد ،این شبکه توسط گروه خبری JANG در نوامبر  2005 میلادی اغاز به فغالیت نمود.علاوه  بر پاکستان وکشورهای همسایه حتی در  کشور کانادا و قابل دسترسی می باشد.

 GEO SUPER()

 GEO SUPER :   اولین شبکه 24 ساعته ورزشی است، شبکه مذکور از گروه تلویزیونی GEO می باشد و قابل دسترسی بر ماهواره های پاکستان و آسیا ست می باشد.

داستان جیو ()

این شبکه نیز یکی دیگر از شبکه های زیر مجموعه گروه جیو است و این شبکه سریال های مختلف از جمله سریال های دوبله خارجی به خصوص ترکیه را برای بیندگان خود پخش می نماید.

شبکه جیو تیز ()

این اولین شبکه خبری پاکستان است که عناوین خبری را پخش می نماید،این شبکه یکی از زیر مجموعه های گروه تلویزیونی جیو بوده و درسال 2013 آغاز به فعالیت نموده است.

 AAJ Network :شبکه آج ( امروز)

 AAJ TV()

 AAJ TV :شبکه آج (امروز) توسط Business Recorder Groupکه یک  گروه تجاری می باشد در سال 2005 م آغاز به فعالیت نمود این شبکه بر ماهواره های آسیا ست ، اروپا و UAE قابل دسترسی می باشد.

دنیا ()

این یک شبکه خبری پاکستان است که توسط میان عامر محمود شهرداری اسبق لاهور آن را بنیان نهاده و این شبکه از سال 2008 فعالیت خود را آغاز نموده است، مرکز این شبکه در شهر لاهور می باشد

 AAJ News

 AAJ NEWS: یک شبکه خبری 24 ساعته از گروه تلویزیونی AAJ است که 23 مارس 2009 شروع به فعالیت نمود.

 Play TV (Pakistan)( )

 PLAY TV : یکی از کانال های موسیقی می باشد که ویدیو های هنرمندان معروف پاکستان همانند ابرارالحق و عاطف اسلم و ... را پخش می کند این شبکه موسیقی از گروه تلویزیونی AAJ و مرکز آن در شهر کراچی  می باشد.

 TV One

 TV ONE  : یک کانال کاملا تفریحی و سرگرمی  که برنامه های متنوع ای در این زمینه دارد. این شبکه توسط

    Air Waves Media (Private) Limitedراه اندازی شده است و در مناطق استرالیا ،خاورمیانه و آسیا قابل پخش می باشد.

 NEWS ONE ()

 NEWES ONE : شبکه خبری 24 ساعته می باشد که توسط  Air Waves Media در سال 2007 م راه اندازی شد مراکز این شبکه در سنده و  کراچی می باشند.شبکه مذکور در مناطق آسیا، خاورمیانه،آسترالبا قابل دسترسی می باشد.

 ARY Television Network

شبکه  A R Y   را  حاجی عبدالرزاق یعقوب یک تاجر پاکستانی  Haji Abdul Razzak Yaqoob (ARY)   تاسیس کرد و این شبکه هم اکنون مجموعه ای از شبکه های تلویزیونی (ARY) می باشد.

ARY Digital ()

 ARY Digital : یکی از معروفترین کانالهای پاکستان می باشد و این کانال همیشه پیشگام رسانه های پاکستان بوده است این شبکه در سال 2000 توسط گروه   ARY  راه اندازی شد و وابسته به شبکه هایHBO Pakistan Desh TV،
Al Jazeera Urdu، National Geographic Channel،Sony Entertainment Television می باشد. شبکه مذکور در اروپا ، امریکا ،انگلستان و خاورمیانه قابل دسترسی می باشد.(H B O ( HOME BOX OFFICE) یک شبکه پخش فیلم از کشور آمریکا بوده که سال 1972 آغاز به فعالیت نمود).

 ARY One World()

 ARY ONE WORLD : یک کانال خبری دو زبانه انگلیسی و اردو است و اولین شبکه خبری است که رقیب شبکهGEO  می باشد.خبرنگاران شبکه مذکور در اکثر پایتخت کشورهای جهان حضور دارند این شبکه در آسیا،اروپا،آمریکا،کانادا و انگلستان قابل دسترسی می باشد

 ARY Zouq
 
ARY Zouq
:  یک شبکه آشپزی از گروه ARY می باشد که برنامه های متنوع ای در زمینه آموزش غذا های سنتی دارد.

 QTV ()

 Quran TV  : Qtv (قران) یکی از شبکه های اسلامی  در پاکستان میباشد که مجموعه گروه A R Y است از معروفترین مجریان این شبکه شیخ الاسلام محمد طاهر القادری ،مفتی سهیل رضا امجدی ،حضرت علامه سید عبدالحق قادری می باشند.مرکز این شبکه در شهر کراچی می باشد.شبکه مذکور در آسیا ،اروپا،امریکا قابل دسترسی می باشد.

شبکه بهداشت ( )

این شبکه تلویزیونی نخستین شبکه بهداشت و فراموین بهداشتی در پاکستان است که توسط شرکت ضیا الدین تاسیس شده است،مرکز این شبکه در شهر کراچی بوده و این شبکه از سال 2010 م آغاز به فعالیت نموده است.

 The Musik ()

 THE MUSIK : THE MUSIK  یک شبکه 24 ساعته موسیقی به زبان اردو می باشد و اولین کانال مخصوص جوانان است که در سال 2003 توسط گروه ARY  از دبی آغاز به فعالیت کرد و بر ماهواره های آسیا ست،یوروست،آمریکا و انگلستان قابل دسترسی می باشد.

شبکه 8 ایکس ام ( )

این یک شبکه موسیقی پاکستان است که در سال 2011 آغاز به فعالیت نموده است،این شبکه هر نوع مسویقی به ویزه آهنگ های هندی را برای بیندگان خود پخش می نماید،مرکز این شبکه در شهر کراچی می باشد.

 شبکه استایل 360()

 این شبکه تلویزیونی  خواه خوانده شبکه هم تی وی بوده و مرکز آن در شهر کراچی می باشد، شبکه استایل 360 فعالیت های مد و دنیای مد را پوشش می دهد.

ATV()

 A TV : شبکه  A TVکه در سال 1990 میلادی توسط گروه (Shalimar Recording & Broadcasting Company Limited ) در اسلام آباد آغاز به فعالیت نموده و حال دارای 120 مرکز در شهر های بزرگ پاکستان می باشد و دارای 40 % برنامه های تفریحی ،23%آموزشی و 37 % برنامه های علمی و پژوهشی دارد. و در مناطق آسیا و خاور میانه قابل دسترسی می باشد.

 Business Plus()

 BUSINESS PLUS : یک شبکه خبری و تجاری که وابسته به بازار بورس کراچی می باشد که توسط دلی تایمزاردو راه اندازی شده است.

 Channel 5 ()

 Channel 5 : توسط روزنامه اردو زبان خبرین راه اندازی شد،روز نامه خبرین در  سال2003  از شهر سکهر با همکاری گروهی مردم آغاز به فعالیت نمود

                                                                          ( )City 42 - News Channel

CITY 42 : CITY) به معنی شهر و 42 کد شهر لاهور  در پاکستان است

این کانال مخصوص شهر لاهور است که فعالیت های فرهنگی هنری وعلمی واجتماعی در این شهر از این کاتال قابل پیگیریست

 Dawn News()

DAWN NEWS : یک شبکه خبری 24 ساعته انگلیسی زیان می باشد که  توسط گروه خبری DAWN NEWS PAPER ، 25 می 2007 میلادی شروع  شد و در تاریخ 23 ژولای7 200 به صورت رسمی آغاز به فعالیت نمود مرکز این شبکه شهر کراچی می باشد .

Express News (Urdu) ()

 EXPRESS NEWS :  یک شبکه خبری پاکستان می باشد که توسط سومین روزنامه کثیر الانتشار پاکستان ،اردو دیلی (,(Urdu Dailyو دیلی ایکسپرس (  (Daily Express در سال 2008راه اندازی شد و مراکز این شبکه در شهر های کراچی و سنده می باشد.

 Express 24x7 (English)

 Express 24x7 (English) : شبکه خبری به زبان انگلیسی (Express News ) می باشد.

شبکه تفریحی اکسپرس ( )

این شبکه یکی از شبکه های زیر مجموعه گروه تلویزیونی اکسپرس است که همانند شبکه " داستان جیو" سریال های مختلف از جمله سریالهای ترکیه را با دوبله زبان اردو پخش می نماید، این شبکه از سال 2012 اغاز به فعالیت نموده است.

شبکه آ پلس ( )

یکی دیگر از شبکه های تلویزیونی پاکستان است که سریال های تولید داخل کشور را برای بیندگان خود پخش می نماید،مرکز این شبکه در شهر لاهور می باشد.

 HUM TV ()

 HUM TV : یک شبکه تفریحی که توسط گروه Eye television  17 جولای 2005 در کراچی شروع به فعالیت کرد.

فیلم ایکس ()

این شبکه فیلم های هالیوود را به زبان دوبله اردو برای بیندگان خود پخش می نماید، این شبکه از سال 2008 م فعالیت خود را آغاز نموده است.

شبکه آ.ایکس ان ( )

شبکه آ ایکس ان  وابسته به شرکت تصاویر تفریحی سونی ()است، این شبکه بسیاری از برنامه و فیلم های خارجی را به زبان دوبله و انگلیسی پخش می نماید

 راه تی وی ( )

این شبکه تلویزیونی ، یک شبکه اطلاع رسانی است که از شهر کراچی پخش می شود،برنامه های این شبکه مسایل اجتماعی،امور جاری داخل کشور و آموزش را در بر می گیرند.

دهوم تی وی ( )
شبکه تلویزیونی دهوم یک شبکه تفریحی که بر روی ماهواره پاک ست پخش می شود،" الیاس شاکر" مسئول روزنامه های قومی ، ریاست،  هفته نامه قومی و مجله "خواتین" چاپ کراچی  این شبکه را بنیاد نهاده و مسئولیت آن را برعهده دارد.

 شبکه سچ تی وی ( )

شبکه سچ تی وی در سال 2012 م توسط علامه افتخار حسین نقوی تاسیس شده و اخبار ملی و منطقه ای پاکستان را پوشش می دهد.

  شبکه ویلیو نیوز( )

 این شبکه نخست توسط مجیب الرحمان شامی سردبیر روزنامه پاکستان بنیاد نهاد شد و اخبار خرید و فروش اراضی را پوشش می داد ولی پس از مدتی این شبکه توسط یک تجاری بنام وحید قریشی خریداری شده و اکنون اخبار شهر لاهور را پوشش می دهد.

 Masala TV ()

 MASALA TV : یک شبکه آشپزی جهت آموزش غذا های سنتی می باشدو این شبکه 3 سال پیش توسط گروه HUM TV  راه اندازی شد.

 Filmazia ()

Filmazia:اولین شبکه پخش فیلمها پاکستانی (اکشن،رومانیتک،کلاسیک) میباشد مدیریت این شبکه  اقای خالد پرویز شیخ ( آقای خالد پرویز شیخ قبل از راه اندازی شبکه مذکور مدیر یک شبکه کابلی بوده ،)به عهده دارند.

 Aag Tv()

 AAG TV : یک شبکه موسیقی اردو زبان می باشد که توسط گروه GEO  در سال 2006 اغاز به فعالیت نمود.این شبکه در مناطق خاورمیانه ،آمریکا ،آنگلستان قابل دسترسی می باشد.

 Labbaik TV

 Labbaik TV : اولین شبکه اسلامی پاکستان می باشد واز مذهب اهل تسنن حمایت می نماید و مرکز این شبکه در شهر لاهور می باشد

)HAQ TV)

 HAQ TV : یک شبکه اسلامی حهت تعلیمات دین و قرآن اشت که مرکز آن در شهر کراچی می باشد.

 Peace TV()

 Peace TV یک شبکه اسلامی است مرکز این شبکه ممبی هند می باشد شبکه مذکورمورخ 21 ژانویه 2006 توسط دکتر زاکر نایک آغاز به فعالیت نمود و این شبکه دارای برنامه های متعددی در زمینه اسلام و تبلیغات  اسلام می باشد.

 Indus Television Network

INDUS MEDIA GROUP (IMG) یک شرکت پاکستانی که بنیان گذار INDUS TV NETWORK (PRIVATE)  که در سال 2000 در زمینه رسانه های گروهی آغاز به فعالیت کردند و پس از یک سال در 2001 م اولین شبکه تلویزیونی خود INDUS VISION را تاسیس نمودند و حال پس از گذشت چندین سال دارای سهام دارانی اعم از کشور های مختلف جهان( هند ،آفریقا ،استرالیا ،و آمریکا) می باشد.

 Indus Vision ()

 Indus Vision: یک شبکه کاملا تفریحی  اردو زبان می باشد که در سال 2001 توسط INDUS MEDIA GROUP از شهر کراچی آغاز به فعالیت نمود.

Indu Music

 Indus Music شبکه موسیقی  از گروه تبویزیونی Indus midea Group  می باشد.

 Indus News()

 Indus News شبکه خبری و علمی  از گروه  Indus media Group  می باشد که مرکز آن در شهر کراچی می باشد.

 MTV Pakistan()

 MTV Pakistan شبکه کاملا موسیقی و شو های تلویزیونی ، از گروه Indus Midea Group  می باشد و مرکز آن در شهر کراچی می باشد.

CNBC Pakistan()

 CNBC Pakistan توسط  یک شرکت پاکستانی Vision Network Television Limited  با همکاری

CNBC network (شبکه بین المللی ) جهت پخش برنامه های تجاری و افتصادی به زبانهای اردو و انگلیسی در شهر کراچی از 15 نوامبر 2005 و سپس در شهرهای لاهور و اسلام آباد شروع به فعالیت نمود و طبق آمار تقزیبی در حال حاضر دارای 250 نفر نیروی کار می باشد.

 SAMAA TV ()

 SAMAA یک شبکه خبری  و تفریحی است که دارای برنامه های متنوع ای در زمینه های برنامه کودکان و نوجوانان ،موسیقی ، اخبار می باشد،مراکز این شبکه در شهرهای لاهور ،اسلام آباد؛ کویته،کراچی می باشند. کانال مذکور از مجموعه گره تلویزیونی C N B C می باشد.

 Waqt TV()

 Waqt TV یک شبکه خبری که در سال 2008 میلادی توسط گروه خبری Nawa-i-Waqt)  روزنامه نوای وقت که از همان ابتدا جهت حمایت حزب مسلم لیگ حمایت بنیاد نهاده شد و هم اکنون هم این روزنامه خبری از حزب مسلم لیگ حمایت می کند) با مدیریت حمید نظامی شروع به فعالیت نمود.

وضعیت کانال های خارجی در شبکه  کابل محلی پاکستان:

تاریخچه کانال های تلویزیون خارجی در شبکه کابل محلی پاکستان همانقدر قدیمی می باشد که خود سیستم کابلی پاکستان است. ما می بینم که در خود سال 1999م ، با آغاز کار سیستم کابل تلویزیونی در پاکستان اولین کانالهای که به مردم معرفی نمودند و شروع بکارکردند همین کانالهای تلویزیون خارجی بوده اند. طبق گرایشات مردم عادی پاکستان ، بیشتر این کانالهای خارجی از کانالهای کشور همسایه پاکستان یعنی هندوستان بوده است. چون مردم شبه قاره یعنی اهالی هند و پاکستان قبل از تقسیم هر دو کشور باهم زندگی می کردند. و همه اینها هندی ها به شمار می رفتند.زبان اردو و هندی بصورت مکالمه و عامیانه یکیست و اصلا هیچ فرقی در زبان گفتاری اردو و هندی وجود ندارد. لذا از اوائل تاسیس پاکستان ، مردم این کشور جدید به علت همزبانی با هندی ها احساس نزدیکی و همبستگی را داشتند. و مردم سینما دوست پاکستان به علت وضع بحرانی صنعت فیلم پاکستان بزودی طرفدار فیلمهای خوب و هندی شدند. تمامی مردم پاکستان از اوائل تاسیس پاکستان آهنگ های دلپذیر هندی بوده اند.همه این گرایشات و تمایلات مردم عادی پاکستان بیشتر به علت همزبان بودن با هندی ها بوده است                                                

روابط دولتی هند و پاک و رقابت سنتی آنها:

 جهان شاهد است که از اوائل تاسیس پاکستان دولت هند مملکت جدید مسلمانان پاکستان را اصلا قبول نکرده  و به رسمیت نشناخت. دولت هند فکر می کرد که پاکستان یک کشور ضعیفی می باشد لذا بزودی از بین می رود. اما زمانیکه پاکستان به خوبی تحت نظارت سران باهوش قرار گرفت و استحکام داخلی و خارجی پیدا کرد هند از پیشرفت های گوناگون پاکستان به وحشت افتاد. سپس در سالهای 1948م، 1965م، 1971م جنگ های خونین بین ارتشهای هر دو کشور دیده شد. بعد از این جنگ و دعوا که بیشتر مشکلات هر دو طرف بر قضیه کشمیر بوده است هند و پاکستان در تمامی جهان به عنوان رقیب های سنتی شناخته شدند اما جالب این است که مردم پاکستان همیشه دوست دارند ارتباطات خوبی با هندی ها داشته باشند. هر دو ملت بدون هیچ تعصب مذهب و ملت گرایی فرهنگ هم دیگر را که در واقع فرهنگ مشترک شبه قاره می باشد از عمق قلب دوست دارند.

کانال های هندی در اوائل راه اندازی سیستم کابل در پاکستان

لذا در اوائل راه اندازی سیستم کابل در پاکستان، کانال های هندی مورد پسند و علاقه مردم پاکستان قرار گرفتند. لذا تمامی مسئولین سیستم کابل محلی بیشتر تعداد کانال های خود را از شبکه های خصوصی هند انتخاب کردند.

در سال 1999م بیش از 40 کانال های هندی از طریق سیستم کابل محلی قابل دسترسی مردم پاکستان است و کلیه این کانال ها یی که از هندوستان پخش می شود مورد علاقه مردم پاکستان می باشد

جلوگیری پیمرا (Pemra) از افزایش کانال های هندی رو پرده کابل محلی پاکستان

لازم به ذکر می باشد که پیمرا (Pakistan Electronic Media Regulatory Authority  ) موسسه نظارت دولتی جهت رسانه های الکترونیکی پاکستان بر علیه افزایش کانال های هندی رو پرده کابل محلی پاکستان تصمیمات محکمی گرفته است. لذا در حال حاضر  10 الی 15 کانال های هندی که از لحاظ اخلاقی و اسلامی مورد تایید دولت پاکستان می باشند رو پرده کابل محلی نشان داده می شوند.

 لیست کانال های خارجی در سیستم کابل محلی پاکستان:

اسم کانال

کشور اصلی کانال

نوع کانال

زبان کانال

M World

هند

موسیقی

هندی و انگلیسی

BBC

انگلیس

خبری

انگلیسی

 CCTv

انگلیس

تفریحی

انگلیسی

M Plus

هند

تفریحی

هندی

BBC World News

انگلیس

خبری

انگلیسی

CNN

آمریکای

خبری

انگلیسی

Zoom

هند

تفریحی

هندی

Sony Tv

هند

تفریحی

هندی

Star Plus

هند

تفریحی

هندی

کانال کارتون عربستان سعودی

عربستان سعودی

تفریحی

عربی

Cartoon Network

انگلیس

تفریحی

انگلیسی – هندی

Star Sports

هند

ورزشی

انگلیسی

ESPN

هند

ورزشی

انگلیسی

Ten Sports

هند

ورزشی

انگلیسی

MTV

هند

تفریحی

انگلیسی و هندی

AXN

هند

تفریحی

انگلیسی

Star Movies

آمریکا

تفریحی

انگلیسی

HBO

آمریکا

تفریحی

انگلیسی

National Geographic

هند

اطلاعاتی

انگلیسی – هندی

Star World

هند

تفریحی

هندی

                                            وضعیت رادیو های دولتی و خصوصی پاکستان:

تاریخچه راه اندازی رادیوی پاکستان

 همان طوریکه در آغاز ذکر شد که رادیوی پاکستان( Radio Pakistan ) از سال اول تاسیس پاکستان آغاز به کار نموده بود. بتدریج طبق گرایشات مدرن اهالی پاکستان رادیوی های خصوصی بنام (Radio FM) راه اندازی شدند.  مردم عادی پاکستان در حال رانندگی و زمانیکه در ترافیک سنگینی هستند از این رادیوهای تفریحی و موسیقی بهره می برند. معمولا همه این رادیو ها موسیقی مورد علاقه مردمان  هندی و اردو زبان پخش می کنند.  همه اقشار مردم عادی کشور از برنامه های دلپذیر این رادیو ها لذت می برند .

 پخش برنامه Broadcasting

1- ستی ایف ایم 89 (City FM 89)

پروژه گروه رسانه های دان انگلیسی ، اولین شبکه FM پاکستان را به اسم (ستی ایف ایم 89) راه اندازی کرد. شبکه پخش برنامه در شهرهای کراچی، لاهور، اسلام آباد و فیصل آباد موجود می باشد. رادیوی مذکور در سراسر پاکستان شنوندگان زیادی دارد که تعداد شان بیشتر از ده میلیون نفر می باشد.

2- همارا ایف ایم مندی بهاوالدین ایف ایم 98 (ایف ایم شهرمندی بهاوالدین ما)

            رادیوی مندی بهاوالدین درمنطقه روستاهای بزرگ پنجاب شمالی شنوندگان زیادی دارد برنامه های خودرا به زبان پنجابی پخش می نماید.

3- همارا ایف ایم کهاریان ایف ایم 97(ایف ایم شهرکهاریان ما)

رادیوی همارا ایف ایم کهاریان به زبان پنجابی و اردو برنامه های مختلفی را پخش می نماید و طرفداران خوبی در منطقه روستاهای پنجاب دارد.

4- رادیو براق FM 104  الی 105

برنامه های خود را به زبان ملی اردو پخش می نماید و در شهرهای پیشاور(ایالت سرحد) ، سیالکوت ( ایالت پنجاب )، مردان و مانسهره ( ایالت سرحد) شنوندگان زیادی را پیدا کرده است.

5- آواز(صدا) FM

رادیوی آواز ایف ایمFM  معروف و بزرگترین شبکه رادیوی ایالت پنجاب می باشد.

6- رادیو FM 104 – 106 دانشگاه پنجاب

برنامه های خود را در سراسر لاهور پخش می نماید مرکز این ردایو خود دانشگاه پنجاب می باشد.که کلیه اطلاع رسانی بین دانشگاهی ،سمینارها و برنامه های متعددی فرهنگی با این رادیو انجام می گیرد.

7- رادیو یک FM 91

رادیو یک FM 91 برنامه های خود را به زبان انگلیسی پخش می نماید.

8- رادیو "پاور FM99 "

رادیوی تجاری می باشد که در شهرهای اسلام آباد و راولپندی ایستگاه فرستنده(مرکزرادیوی) دارد.

9- رادیو ایکتیو 96 (رادیو فعال 96)

رادیو ایکتیو برنامه های خود را جهت قشر  جوانان شهرکراچی پخش می نماید و همچنین مرکز این رادیو در شهر کراچی می باشد.

10- جوش FM 99 (رادیو عاطفه 99)

مرکزی رادیو جوش در شهر کراچی است و تمامی برنامه های خود را جهت انگلیسی زبانان کراچی و سند پخش می نماید.

11- رادیو  FM 100

اولین رادیو ایف ایم پاکستان بوده است که در سال 1995م رادیوی خودش را راه اندازی کرده بود. شنوندگانی از تمامی اقشار جامعه پاکستان دارد.

12- رادیو FM 101

رادیوی هست که از طرف دولت پاکستان پشتیبانی می گردد.و نقطه نظرات دولتی از این رادیو پخش می گردد.

13- رادیو FM 103

رادیو مردمی پاکستان می باشد که طبق خواسته های اقشار مختلف جامعه در شهرهای بزرگ پاکستان برنامه های جالبی را پخش می نماید. برنامه های رادیوی مست ایف ایم 103 دارای آهنگ های هندی و اردو می باشد. که بسیار مورد پسند مردم پاکستان می باشد.

14- هم ایف ایم (Hum FM) (ایف ایم ما)

این رادیو در خصوص پخش برنامه های تفریحی و موسیقی  فعال می باشد.

15- زیب ایف ایم (106-6 FM)

اولین رادیوی آموزش می باشد.

16- اپنا کراچی(کراچی خودمان)(107FM )

رادیوی اپانا کراچی (107 FM ) کاملا رادیوی ویژه کراچی می باشد. در کنار برنامه های آهنگ های هندی و و اردو اطلاعاتی از خود وضعیت ترافیک شهر کراچی، هم تامین می نماید مردم در حال رانندگی به آن گوش می دهند.

17- رادیو براق 104 ایف ایم

فقط در شهر مانسهره پخش می گردد.

18- سوپر ایف ایم 90 بهاولنگر

رادیو  سوپر ایف ایم 90 بهاولنگر رادیوی محلی برای اهالی شهر بهاولنگر می باشد. برنامه های مختلفی به زبان اردو و پنجابی پخش می نماید.  




مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جاذبه و آدرس webattraction.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com